En baklava bevat geen honing! - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu En baklava bevat geen honing! - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

En baklava bevat geen honing!

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

29 Augustus 2008 | Indonesië, Singaraja

Ik irriteer mij al tijden. Aan de Pall Mall poster die hier overal hangt. Met koeienletters staat erop: The Other Universal Language. Ik stoor mij telkens als ik deze poster zie vanwege de implicature (sorry voor het jargon) die erachter ligt: dat er een universele taal zou bestaan. Er is geen internationale gebarentaal. Het is een urban myth. Een hardnekkig meem dat zich diep geworteld heeft in de vrijwel ieder verder gezond mensenhoofd. Het blijft voor mij dan ook een intrinsieke vraag: waarom intelligente mensen die ook maar drie minuten zelfstandig nadenken over “universele gebarentaal”, dit nog steeds een aannemelijk idee vinden. Mijn meest galante reactie op de verbazing van de onwetende medemens is meestal een vraag: waarom mensen dan niet allemaal dezelfde taal SPREKEN. Die vraag is niet alleen maar rhetorish bedoelt, want als ik hem het droogst probeer te beantwoorden kom ik in eerste instantie bij het volgende antwoord: omdat je een taal LEERT. We weten dat je talen op verschillende manieren kan leren: van je ouders, in het onderwijs, of in contact met andere culturen. Op min of meer logische wijze veronderstel je dus met de hypothese van een universele gebarentaal dat ofwel alle ouders van alle dove kinderen op de wereld van Tibet tot Timboektoe iets gelijkends produceerden dat leidde tot die universele gebarentaal (onwaarschijnlijk, hoewel een toetsbare hypothese), ofwel dat het iemand is gelukt om alle doven kinderen op de wereld in het onderwijs te krijgen (hoera!), ofwel dat er een wilde reden is waarom doven op de hele wereld al eeuwen lang regelmatig met elkaar een praatje maken terwijl horenden dat niet is gelukt (idyllisch, maar mijns inziens niet aannemelijk).

Oja, en ter ere van Hulya: baklava bevat geen honing! Hieronder de kans om ook jouw meest storende urban myth te kraken.

(Overigens stoor ik mij misschien ook wel een klein beetje aan die Pall Mall reclame omdat ik besloten heb de komende 25 jaar geen sigaretten te roken. Ik verwacht uiteraard ultieme toewijding van u allen, en enkel positieve, opbouwende opmerkingen. Vooral geen waarom-vragen. En ook vooral geen pakjes sigaretten in mijn gezicht wuiven, zoals hier de algmene reactie is op deze mededeling.)

  • 29 Augustus 2008 - 05:04

    Abel:

    Wat betreft gebarentaal geloof ik je graag, maar mag ik vragen wat de onbetwistbare bron is die claimt dat er geen honing in baklava zit?

  • 29 Augustus 2008 - 09:52

    Mark:

    In Afrika wordt meer dan één taal gesproken!

    (A: Wat heb je gestudeerd? B: Afrikaanse taalkunde. A: O, ga je dan ook naar Afrika? B: Jazeker. A: En spreek je *die taal* dan ook?)

  • 29 Augustus 2008 - 10:40

    Toggi:

    Probeer nou eens niet inteiligenter te lijken dan je bent, want dat wordt een fiasco.
    Probeer eens gewoon jezelf te zijn en, neem een bezoek aan een therapeut eens in overweging.

  • 29 Augustus 2008 - 18:39

    Papa:

    Zou ik zeker doen! vallen de eerste 25 jaar in ieder geval je tanden niet uit.

    Dus, heel goed !!

    STOPPEN.

  • 29 Augustus 2008 - 23:10

    Stijn:

    Jeetje Connie, weet waar je aan begint met zo'n uitnodiging!

    Komt 'ie: Mijn meest storende urban myth is het idee dat er zoiets zou bestaan als 'religie'. Natuurlijk, Jodendom bestaat en Boeddhisme enzo, maar dat je die fenomenen zou kunnen vatten onder het kopje 'religie' is nonsens. Het is nog nooit iemand gelukt om aan te tonen dat de verschijnselen die we meestal 'religies' noemen, enerzijds inderdaad zó op elkaar lijken dat ze tot eenzelfde genus behoren, en anderzijds helder te onderscheiden zouden zijn van fenomenen die we meetal niet 'religie' noemen. Het voor ons vanzelfsprekende idee van het genus 'religie' met bijbehorende species als islam en christendom is een 17e-eeuwse urban myth, die helaas door hele samenlevingen als vanzelfsprekend wordt aanvaard.

  • 30 Augustus 2008 - 16:37

    Gijske:

    Tja, wij kochten in Den Haag af en toe een emmertje honing bij een Turkse supermarkt, bleek uiteindelijk geen echte honing te zijn maar een suikeroplossing met een blond kleurtje en enigzinds een honing smaakje.

    Heb even snel gegoogled; in 'Nederlandse' (recepten van) baklava zit wel honing. Maar in de landen van herkomt is er vaak geen honing voorhande, zo las ik ergens...

    Eergisteren bij de Keuringsdienst van Waarde: veel pizza-kaas is bevat geen melk, maar is analoge cheese, plantaardig vet met een smaakje. Zo zie je maar; niets is wat het lijkt.

  • 31 Augustus 2008 - 13:58

    Maya:

    het is ergeren aan en het irriteert je

  • 01 September 2008 - 08:12

    Connie:

    @Allen Heerlijk zo veel reacties.

    @Abel Een Turkse vriendin. Een beetje een authoriteitsargument dus vrees ik.

    @Mark Denk je dat er dan een verwarring bestaat met het land Zuid-Afrika, en dat ze doelen op het Afrikaans dat afgeleid is van oud Nederlands?

    @Toggi Geen idee wie je bent, maar een uitgesproken mening is uiteraard altijd welkom! Maarruhm, hoe weet jij eigenlijk hoe intelligent ik in het echt ben? En of ik eigenlijk niet gewoon probeer dommer over te komen dan ik ben? Heb je ook een blog?

    @Stefan Denk je dat dat ook de reden is waarom sommige politieke stromingen religie als een bedreiging zien? Omdat ze in feite in hetzelfde vaarwater zitten?

    @Maya Het spijt me als mijn constructies je irriteren. Als taalkundige erger ik me gelukkig niet aan taalvariatie van mijzelf noch van een ander.

  • 02 September 2008 - 06:09

    Stefan:

    Van dat 'zelfde vaarwater'zal soms wel wat waar zijn, denk ik.
    Maar ik denk dat het vaak minstens zo zeer een kwestie van denkluiheid is: Het is al zo ingewikkeld om goed thuis te raken in bijv. de Islam, en dan heb je nog maar één traditie: Het is dan wel makkelijk om het allemaal op één grote hoop te gooien, en er niet over na te hoeven denken.

    Een tweede reden zullen de waarheidsclaims zijn die in de meeste godsdienstige scholen (ten minste impliciet) zitten. Dat wekt soms reactie op, mn van een type wetenschapper dat vindt dat alleen de wetenschap over 'de waarheid' gaat.

    En ten derde vraagt goede godsdienstigheid ook altijd door naar vooronderstellingen over hoe de wereld in elkaar zit (Je kent mijn these "Alle echte discussies gaan over de vooronderstellingen"). Dat is vaak confronterend, omdat je dan al snel op een gebied komt waar het allemaal niet meer zo helder en empirisch waarneembaar is: Zeker wetenschappelijke types kunnen daar soms erg agressief van worden (Dawkins, inderdaad). Dan is het wel makkelijk om het hele boeltje bij elkaar te vegen, 'religie' te noemen en af te wijzen zonder dat je er nog inhoudelijk naar hoeft te kijken.

    Genoeg over mijn bête noire: Lukt het een beetje om van de sigaretten af te blijven? Wat een goed plan! Bij deze ontvang je mijn ultieme toewijding... ;-)

  • 02 September 2008 - 06:13

    Stefan:

    Ehh, die eerste smiley had een haakje sluiten moeten zijn.

    Of valt zo'n vergissing ook onder "de taalvariatie waar jij je als taalkundige niet aan ergert"? Over autoriteitsargumenten gesproken!

  • 02 September 2008 - 11:36

    Jitske:

    Een van mijn lievelings-ergernissen qua taalfouten is de constructie "ik irriteer me (aan)" gheghe :P

  • 06 September 2008 - 17:04

    Annelies:

    Een ergerlijke fout die ik pas de laatste vijf jaar hoor, hoewel E me verzekert dat ie het al z'n hele leven fout doet :)
    Die Toggie kent je zeker niet? Of is het een afvallige aanbidder? Ongetwijfeld een roker.
    Ik ben heel gelukkig met mijn punten :)

  • 08 September 2008 - 17:17

    Hulya:

    Hi lieve Connie,
    Toen ik je tekst lees krijg ik zin in een lekker stukje baklava. Ik las ook de reacties. Ik ben een simpel ziel maar in Turkije wordt baklava niet met honing gemaakt. Ik heb ook even gegoogled en las dat in andere landen honing wel gebruikt wordt. Tja jammer dan dat zal niet bij ons thuis gebeuren. Trouwens mijn moeder kan heerlijk baklava maken, als je terug ben gaan we lekker "niet rokend" baklava gaan eten. Ik ben erg blij dat je niet meer rookt.
    Ik mis je, veel liefs
    Hülya
    PS. Voor mensen die van baklava houden heb ik een recept toegevoegd (met suiker).

    Baklava
    Ingredients:

    a.. 500 grams of filo pastry
    b.. 300 grams of unsalted butter (melted)
    c.. 2 cups chopped walnuts or pistachio nuts
    Syrup:

    a.. 500 grams of sugar
    b.. 1/2 litre of water
    c.. Juice of 1/2 lemon

    Doe voor de stroop de suiker water en citroensap in een pan en verwarm al roerend op laag vuur tot de suiker is opgelost en de dikte van stroop heeft gekregen.

    Maal een derde van de noten in de keukenmachine fijn en hal de rest grof.

    Doe de gehakte noten in een kom met de rietsuiker, kaneel en nootmuskaat en roer door elkaar.

    Vet een vorm in de even groot of iets kleiner is dan de vellen filodeeg.

    Verwarm de oven voor op 180 Gr.C.

    Bestrijk een vel deeg met boter en leg op de bodem van de bakvorm.
    Herhaal dit met nog drie vellen.
    Verdeel een derde van het noten mengsel over het deeg.
    Dek af met twee lagen beboterd filodeeg en schep hier weer een derde van de noten op.
    Herhaal dit nog een keer.
    Eindig met vier vellen beboterd filodeeg.

    Snij de bovenste deeg in ruiten en bak de baklava in 30-40 minuten krokant en bruin.
    Haal uit de oven en schenk de stroop erover en laat afkoelen.

    Snij als het gebak is afgekoeld de randen bij en snijd het in ruiten.

  • 09 September 2008 - 08:47

    Pom:

    Religie: denkwijze waarin de vooronderstellingen niet helder en empirisch waarneembaar zijn :-)

  • 09 September 2008 - 10:18

    Stefan:

    @ pom
    Mmmm, wiskunde is dus volgens jou een religie? (want niet empirisch waarneembaar, en de vooronderstellingen, bijv. de criteria voor wat een 'goede' wiskundige formule is, zijn allerminst helder). Laat het de bèta-fundi's niet horen! :-)

    Vooronderstellingen zijn trouwens meestal niet waarneembaar.

    Nee, ik vrees dat je definitie al de mist ingaat bij het eerste woord: 'denkwijze'. Zaken als Islam, Boeddhisme, christendom kennen allemaal zo hun geleerden, maar binnen deze scholen is het denken eigenlijk nooit dat wat de kern van het fenomeen bepaalt.

    En ja, ik wil best nog wel een keer happen hoor... ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Singaraja

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 221380

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: