Trouw - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu Trouw - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

Trouw

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

01 September 2011 | Indonesië, Singaraja

Het is 11 uur ‘s ochtends en ook voor Balinese begrippen bijzonder heet. Een van de dove gezinnen heeft gevraagd of ik mee op ziekenbezoek ga in Singaraja. Oorspronkelijk was het plan om op drie motorfietsen te gaan, maar aangezien Ketut de afspraak vergeten is, gaan we op twee: drie man op ieder. De tiener waarbij ik achterop zit rijdt waarschijnlijk wel iets voorzichtiger dan normaal met zo’n kostbare vracht. In de ziekenzaal liggen mensen aan het infuus, en ook de dove jongeman die ik bezoek heeft het zwaar. Zijn moeder en vrouw (ook doof) hebben de afgelopen paar dagen al in het ziekenhuis overnacht en staan steeds in staat van paraatheid met een emmertje en een vieze handdoek. De zieke is het volwassen neefje van de vrouw waarmee ik mee gekomen ben. De tranen staan in zijn ogen. De mensen naast ons knopen een gesprek met me aan, ik hoef niet te tolken, want mijn dove gastheer neemt het gesprek zelf over. REGEN ANDERHALF (‘nog anderhalf jaar’) is zijn antwoord. En nee, ze is niet van de politie ze is een vriendin. Een van de vrouwen haalt citrusolie uit haar tas en geeft de zieke een stevige massage. Hij knapt nu zichtbaar op, en gezamelijk gaan we naar buiten waar ook andere mantelzorgers op matten uitrusten. Ik ben geraakt door de trouw van deze dove familie aan een man die vastzit voor moord. (En ja mama, ik ben ook blij dat ik me heb laten inenten tegen tuberculose.)

  • 01 September 2011 - 17:04

    Mama:

    En de rest voor wat je daar allemaal op kunt lopen......
    Hygiene is er vast ver te zoeken!
    Wat voor moord heeft hij gepleegt? En wat is de noodzaak ervan dat jij die man ontmoette.... Pas in ieder geval goed op jezelf! liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Singaraja

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 221313

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: