Semarang - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu Semarang - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

Semarang

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

17 Augustus 2007 | Indonesië, Semarang

Aangkomen bij het vliegveld in Denpasar, blijkt mijn vlucht gecanceled omdat ik de vlucht niet bevestigd had (hoewel een week vantevoren geboekt). Dan maar de eerstvolgende vlucht naar Surabaya de volgende ochtend. Ik breng de nacht door bij een zusje van een oud-collega uit Nijmegen. Haar kindjes zijn in Australie opgegroeid en terwijl moeder aan het bidden is vanwege haar verjaardag, komen ze bij mij op bed Engelse boekjes lezen.
Vanuit Surabaya (een metropolis in het puntje van Oost-Java) neem ik een bus naar Semarang die de kust volgt, langs zoutvelden, en witte koeien op uitgedroogde sawa’s (droge seizoen). Er staan 2 zinnen in mijn resigids over Semarang: grote indrustriestad, niet naartoe gaan. Zo gauw ik arriveer wordt ik aangesproken door een jonge vrouw met man en kind. Ze besluit dat we eerst naar haar huis moeten gaan alvorens haar man me naar mijn hotel zal brengen. Thuis krijg ik melkbananen en nootjes, en een bootje uit Kalimantan waar ze net van terug zijn, haar man komt er vandaan. Met een glimlach zegt ie dat ie uit de jungle komt.
Het hotel is verreweg het sjiekste hotel waar ik ooit geweest ben. Een zacht matras, een zacht kussen, ik slaap er als een baby. De conferentie heeft veel sociolinguistische presentaties over de invloed van Bahassa Indonesia op het Javaans. Er wordt regelmatig geswitched tussen Engels en het Indonesisch. Iedereen is even vriendelijk, prettige sfeer. Mijn presentatie schroef ik een beetje naar het basale niveau van dat gebarentalen spontaan ontstaan, niet op gesproken talen gebaseerd zijn en per land verschillend zijn. Het wordt goed ontvangen. ‘s Avonds gaan we naar Kampong Laut, een restaurant op steigers, fakkels in het donker en modern-Javaanse dansen. En naar een spookhuis ‘De Duizend Deuren’ dat als stationsgebouw is gebouwd door de Nederlandsers, in de oorlog werd het gebruikt door de post. Daarna is er een jarenlang discussie ontstaan tussen de post en het treinstation…en het gebouw staat leeg sindsdien. Het is in prachtige staat, maar ja er zit een spook. De volgende dag ga ik samen met Antonia (van het Jakarta fieldstation) te becak langs de andere koloniale gebouwen waaronder een saaie protestantse kerk. Bij Gang Lombok zijn een paar Boeddhistische tempels, sommige meer Confucianistisch. Er is een grote Chinese gemeenschap in Semarang dat bekend staat om zijn Lunpia (loempia dus). Er is ter gelegenheid van Onafhankelijkheidsdag een Chinees poppenspel. We sluiten de dag af bij de grootste tempel van de stad waar ook Moslims komen om een groot Chinees Islamtische scheepsvaarder te eren. Er staan kaarsen waarvan sommige zo groot en dik zijn dat ze wel 2 jaar blijven branden. De stad heeft relatief weinig luchtvervuiling en de verschillende wijken liggen tege heuvels aan. Al met al is Semarang eigenlijk heel erg de moeite waard. Ik logeer nog een nachtje hier en neem dan morgenvroeg de bus naar Yogya.

  • 17 Augustus 2007 - 12:19

    Anemone:

    Hee Connie,

    waauw, wat je wel niet allemaal meemaakt! En zoals je schrijft 'even' je onderzoek presenteren.. Alsof het niks is. Knap hoor!
    Vind het erg leuk je belevenissen te volgen. Ga zo door!

    Groetjes!

  • 20 Augustus 2007 - 09:49

    Leo:

    Connie,
    Beter laat dan nooit!
    Ik ben blij dat je weer productief bent geweest op je WEBLOG zodat ik het idee heb dat ik een beetje bij je ben.
    Zeker in zo'n mooie sarong.
    Verder wederom veel PLEZIER met je project en de diverse uitstapjes.

  • 22 Augustus 2007 - 01:42

    Tante Connie:

    hallo connie,
    gefeliciteerd met je verjaardag!
    ik wens je een hele fijne dag toe en denk aan jou, maar ook aan mama en diana. geniet van al het mooie dat je ziet.
    groetjes en een dikke kus, tante connie

  • 22 Augustus 2007 - 11:05

    Jezus:

    Ha Zussie,

    Van harte proficiat met je verjaardag! Een hele fijne en gezellige dag toegwenst daar op Bali! Ik denk aan je!
    Natuurlijk ook veel liefs van mijn aanstaande (wat klinkt dat toch leuk!)

    X-Diana

  • 22 Augustus 2007 - 13:40

    Wendy (cm Zus):

    Hoi Connie,

    Gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een fijne dag van. Leuk om je verhalen te lezen, indrukwekkend ook. Wat een ervaringen doe je daar op zeg. Ik wens je nog heel veel succes en plezier.

    Groetjes,

    Wendy

  • 22 Augustus 2007 - 15:04

    Fieke:

    Lieve Connie,

    Van harte proficiat!!! Ik wens je een heel feestelijke dag toe, met veel slingers en een flinke dot slagroom... Als je weer thuis bent, halen we het wel in met een etentje. Heb je kadootje om kunnen ruilen tegen het vegakookboek (van mijn verlanglijstje) dus dat biedt weer nieuwe perspectieven op kook- en etentjes gebied (kom maar een keer proeven ;) )

    Liefs en alle goeds,
    Fieke

    PS. Kan zijn dat je (ongeveer) dit bericht per ongeluk 2 x krijgt; er ging net effe iets mis en was alle tekst kwijt (grom)

  • 22 Augustus 2007 - 19:00

    Mama:

    Hoi Connie,
    Beter laat dan nooit!! Ook hier sluit ik me aan om je te feliciteren!! lang zal ze leve....Lang zal ze leve...
    Hopenlijk heeft je biertje gesmaakt wat je gedeeldt hebt.
    Liefs van Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Semarang

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 221483

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: