betonblokken - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Connie Vos - WaarBenJij.nu betonblokken - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Connie Vos - WaarBenJij.nu

betonblokken

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

24 Juni 2007 | Verenigde Staten, Chicago

De skyline van Chicago aan Lake Michigan gaf me in eerste instantie een dubbel gevoel: een clash tussen een prachtig zoet meer 5x Nederland en heel veel beton en glas. Maar wat eerst een verzameling vierkante blokken leek heeft na een architecturele boot-tour structuur: beaux arts, art deco, modernisme en post-modernisme. Sommige gebouwen zijn gemaakt vanuit een contextueel denken en integreren elementen (bij een brug) in hun ontwerp. Een enkeling heeft geen enkele rechte hoek (!) vanuit het idee dat in de natuur dit ook niet voorkomt. Het ziet er uit als een giga 60’s gebouw. De gratis dierentuin (Lincoln Park Zoo) is prachtig, hoewel ik moet bekennen dat ik direct voor de primaten gegaan ben. Millenium Park dat ter ere van het nieuwe millenium is gebouwd heeft prachtige interactieve kunstwerken; een gigaboon van spiegelglas, twee glazen torens met gezichten erop op een platvorm met water waar je in mag lopen. Tevens is er een prachtige bloementuin met inheemse bloemen en een podium waar een gratis pilates les wordt gegeven. Alle parken en dierenntuinen etc zijn extreem populistisch in de zin dat bij elk van deze gebouwen een bordje staat met welke familie of bedrijf we ervoor moeten bedanken. Doet me een beetje denken aan 'brood en spelen' voor het volk. Ik heb het het meest naar de zin in Contemporary Art Museum waar een expositie gewijd is aan Mexicaanse kunstenaars, de relatief nieuwe techniek van digitale fotobewerkingen, 60-jaren kunstboeken, en zo nu en dan shockerende themas. Het meest indruk maakt een twaalftal olievaten gevuld met water waarop fotos geprojecteerd zijn van een Nigeriaanse stad (oeps, naam vergeten) waar mensen slachtoffer zijn geworden van vaten die daar voor een prikkie ‘gestald’ waren. De vaten, uit het Westen afkomstig, bevatten extreem giftige stoffen. Overigens valt de blues tot nog toe tegen, had er toch iets treurig meeslependers van gehoopt, haha.

  • 24 Juni 2007 - 09:53

    Ha Connnie,:

    Zo te horen heb je zojuist kennisgemaakt met de Steineriaanse 'Abgeckte' bouwstijl. Doet me denken aan mijn kleuterjaren aan de Nuenenseweg!

    Doei,
    MI

  • 24 Juni 2007 - 21:10

    Mama:

    Hoi Connie,
    Lijkt me helemaal niet verkeerd,wat jij daar ziet in Amerika?? Het zit er al weer bijna op! Interessant die foto-expositie.Ik ben ook nog een vast thema aan het zoeken met mijn camera.Iets shokerends zit er niet in!! En ik vind bloemen ook een dankbaar onderwerp. En altijd weer mooi die kleuren! Liefs mama

  • 25 Juni 2007 - 03:28

    Anneli:

    Hoi Connie,
    Klinkt als indrukwekkende kunst. Ben benieuwd naar de foto's! Hoop dat je echte blues tegenkomt.
    Ik ben net op Bali aangekomen, en, het is toch wel een paradijs. Enorm contrast met Java!
    Groetjes Anneli

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Chicago

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 221353

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: