het dorpsleven - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu het dorpsleven - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

het dorpsleven

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

30 Juli 2007 | Indonesië, Singaraja

Na een enerverend verblijf in Jakarta doet Bengkala aan als een lauw bad. Tokkelen kippen, spelende kinderen en hoogstens een hond die aanslaat. De dove mensen, maar vooral ook kinderen zijn blij mij weer te zien. Ik krijg voortdurend knufeltjes van ze. Gelukkig heeft het niet lang geduurd om de gebarentaal weer op te pakken. In de tussentijd heeft een van de horende basisscholen in het dorp een projectvoorstel gedaan om de dove kinderen les te geven. En dit is goed gekeurd! Met het geld wordt in 2008 begonnen om een lokaal te renoveren, nu zitten we nog in een hoekje van de speelplaats. Een van de docenten uit het dorp (die dus ok de gebarentaal kan) komt ook even les geven. Tot zijn verbazing kunnen de kinderen misschien dan wel niet goed spreken, maar schrijven kunnen ze wel! Vanaf nu hebben we dus 6 dagen in de week van 7-10 's ochtends les. Hoewel ik betwijfel of het geld echt bij de dove kinderen terecht komt, denk ik dat deze continuiteit en integratie in het normale onderwijs een heel belangrijke stap is voor het project. Deze week heb ik verder vooral veel huisbezoekjes afgelegd en uitgeziekt van een stevige verkoudheid. Dit is het seizoen voor Balinezen om ziek te zijn (vanwege de harde wind dier er staat), en ik doe gezellig mee zal ik maar zeggen.

  • 30 Juli 2007 - 09:31

    Bart:

    Hoi Connie,
    echt mooi dat de dovenlessen zo goed worden ontvangen door de 'horende' basisscholen! ik hoop dat je weer lekker aangesterkt bent om te helpen bij de integratie van het dovenonderwijs. knuffel!

  • 01 Augustus 2007 - 11:44

    Mama:

    Hoi Connie,
    Leuk hoor dat er wat "schot"inzit.Hoe gaat je het balinees af! Lukt dat ook een beetje.Wat het geld betreft er blijft zeker in zo'n land als Bali vast wel wat aan de stijkstok zitten.Waar niet,trouwens!!
    Jammer dat je niet vaker toegang tot deze site hebt.Het is zo leuk lezen.In ieder geval groetjes, en tot horens Mama

  • 02 Augustus 2007 - 08:39

    Bjorn:

    Hoi Connie,
    Vandaag veel regen hier, maar de zomer lijkt toch wel te zijn begonnen. Het was gisteren een mooie zonnige dag. Gisteren bij je tante naamgenoot geweest waar je moeder ook nog op bezoek kwam, we hebben je tante deelgenoot gemaakt van de "familie uitbreiding" van je opa. Dankzij een sterfgeval van een zus van zijn moeder is hij er achtergekomen dat er neven en nichten dichtbij in de buurt wonen. Emotioneel, maar zeker fijn voor hem.
    Mooie foto's heb je gemaakt! Een mooi land, maar het lijkt me moeilijk om dit allemaal te doen met corruptie waarbij kinderen dan vaak achteraan komen. Eten lijkt me dan nog belangrijker dan communiceren voor die kinderen. Petje af!

    Hoop dat je ook snel weer opknapt, zorg goed voor jezelf en geniet van elke dag!
    Groetjes hier van m'n 5 vrouwen.

  • 03 Augustus 2007 - 11:11

    Mark:

    Hoi Connie, dit is heel wat vrolijker nieuws om te lezen dan je vorige bericht. Leuk dat het zo goed gaat en dat je het naar je zin hebt!
    Begrijp ik het goed dat jij ook helpt bij het lesgeven aan de dove kinderen?

    En ja, wat betreft het geld en de strijkstok... het is niet anders in Ghana!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Singaraja

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 221340

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: