z'n gangetje - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu z'n gangetje - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

z'n gangetje

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

08 Augustus 2007 | Indonesië, Singaraja

Wederom geen enerverende berichten aangezien alles z'n gangetje gaat. 's Ochtends dovenschooltje, daarna lunchen (om 10 uur 's ochtends). Data eliciteren. dan in de tuin van een van de doven 'ontspannen' (dwz zo veel mogelijk spontane data opnemen en de taal leren spreken). Opfrissen, eten en dan krijg ik 's avonds vaak weer bezoek van een van de doven.
Afgelopen dagen was er een 3-maanden ceremonie in ons huis. Echter die was nog al afwijkend aangezien de familie van Java komt en moslim is. Dus naast de traditionele varkens werden er ook kippen geslacht, want tja, varkens eten ze niet. Tevens, aangezien het kind al een 3-jarige peuterpuber betrof werden de 3 en 6-maanden ceremonie ineens gehouden. Lekker pragmatisch. Wel gezellig met wel 30 logerende familieleden en veel kindjesv en eindelijk dus ook een kans om mijn Bahassa Indonesia te oefenen, want het Balinees is toch echt wat anders.
Mijn vermoedens wat betreft het geld voor de dovenschool kloppen. Heb eindelijk de kans gehad om het voorstel met een oud collega uit Nijmegen (een Balinees) het te bekijken. Het schoolhoofd heeft het budget voor de hele horende basisschool in het voorstel weten te stoppen en verder is er geen enkele notitie over het curriculum voor de dove kinderen of de taal voor istructie (Kata Kolok dus, de lokale gebarentaal!). Hier moeten we zaak van maken voordat er een bijvoorbeeld oraal onderwijs geimplementeerd wordt, of er de Indonesische gebarentaal gebruikt wordt. Dat zou voor een kleine gebarentaal als Kata Kolok het begin van het einde kunnen zijn...

• 08 Augustus 2007 - 08:17

Bart:

He Connie,
    goed te horen dat alles rustig verloopt, alleen wel erg vervelend dat het geld voor de dovenschool niet goed terechtkomt en de manier van onderwijs geven en het onderwijs zelf helemaal niet worden opgenomen in het budget. ik hoop dat het allemaal goed komt, maar ik vertrouw erop dat je dat wel lukt. veel succes! liefs

• 08 Augustus 2007 - 09:27

Mark:

Hoi Connie,

Ik hoop dat jullie er in slagen om het toch nog recht te breien want het zou inderdaad funest zijn als er in ineens in een gestandaardiseerde gebarentaal lesgegeven gaat worden (laat staan mondeling...). Veel succes!

• 08 Augustus 2007 - 22:42

Han:

Hoi Connie,

Klinkt wel lekker rustig zo. Misschien heb je intussen al wel wat enerverends meegemaakt? Er is hier namelijk sprake van dat er een aardbeving is geweest voor de kust van Jakarta en dat die voelbaar was op Bali. Iets van gemerkt?

Jouw zorgen over de taal voor instructie doet me denken aan die workshop over standaarden en interoperabiliteit van onlangs. Het is opvallend dat men (linguisten etc) genuanceerd maar overwegend positief denkt over standaardisatie van formaten, methoden, structuur van corpora etc. maar (zeer) negatief over standaardisatie van talen in de wereld (hetgeen ik bij wijze van provocatie nog wel eens bepleit heb). Terwijl daar toch ook vele voordelen bij te bedenken zijn!
    Hoe dan ook, succes met deze zaak. Groet!

• 09 Augustus 2007 - 08:11

Jacqueline:

Hoi Connie,

Fijn om te horen dat de reis en eerste weken goed zijn verlopen. Ben je weer een beetje gesetteld dan komen de dagelijkse beslommeringen weer gewoon terug of je nu hier bent of daar.
    Hou je haaks en succes! Gisteren zijn we met de jongens en Kilian en jullie mam naar de Efteling geweest, een heerlijke dag gehad. Vandaag regent het behoorlijk dus we hebben geluk gehad.
    Groeten en succes...

• 11 Augustus 2007 - 17:07

Mama:

Hoi Connie,

Laat je de kaas niet van het brood eten,met die corrupte lui daar allemaal.Sta je mannetje!!
    Veel plezier op java en ik ben benieuwd wat je van de Borobodur zult vinden.Ik hoop dat je wat mooie foto's kunt maken. kijk wel uit in die grote steden. Liefs mama

• 14 Augustus 2007 - 11:51

Jorinde:

Ha Connie,

Zo, ik ben weer helemaal bijgelezen. Zo te horen gaat alles daar zijn gangetje. Geweldig zo achter op dat brommertje. Volgens een vriendin van mij is het inderdaad levensgevaarlijk om je daar in het verkeer te wagen. Voor bochten wordt vaak niet geremd ;-) dat klinkt wel erg eng. Die avond uit klonk echt als een night from hell. Vreselijk zo'n donkere drugs- en ondergrondse sex bedoening. Dat mensen daar voor hun plezier naar toegaan.... Wel fijn dat je nu een langer geldig verblijfsdocument hebt. Dat scheelt vast een hoop gedoe (ondanks het communistische gehalte ;-)). Hier gaat alles ok. Druk aan de scriptie; wil nog niet echt afkomen. Ben benieuwd naar je verder belevenissen.

Liefs, Jorinde (en Thirsa natuurlijk ;-) )

• 17 Augustus 2007 - 02:40

Connie:

Han, gevoel voor de diversiteit in de natuur, of culturele en talige diversiteit zit je misschien wel in het bloed, of niet.
    Het is net als met het Victoria-meer. Mensen eten er nu volop nijlbaarsen uit, waar er eerst een diversiteit van tienduizenden supergespecialiseerde prachtige cycliden leefden. (lees Darwin's hofvijver). Maar de keuze om in Kata Kolok te onderwijzen gaat verder dan esthetiek. Het gaat ook om ethiek en het recht van ieder kind om onderwijs te krijgen in een taal die ze begrijpen en hun vertrouwd is: de moedertaal.

• 04 April 2008 - 21:00

Chandra :

Hallo Connie,

Volgende maand ga ik naar Jakarta en zoek al een tijdje naar het adres van de dovenschool in Jakarta. Ik hoop dat je voor mij het adres heb zodat ik dan een bezoekje kan brengen.
    Je zou me hiermee erg goed helpen.
    Alvast bedankt.
    In Nederland werk ik al jaren als jobcoach voor doven en slechthorenden. ik begeleid hen bij het zoeken en vinden van een passend baan.
    En ik ben erg nieuwsgierig hoe dit verloopt in Jakarta. Of er ook begeleiding wordt gegeven aan Indonesische doven die graag willen werken.
    Hartelijke groeten,
    Chandra