Cultuurverschillen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu Cultuurverschillen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

Cultuurverschillen

Door: Vos

Blijf op de hoogte en volg Connie

09 Augustus 2006 | Indonesië, Batavia

Of je alsjeblieft je eten alleen op je kamer op wilt eten. Dat is denk ik wel een cultuurshock geweest. Totdat ik zag dat er nooit een moment is dat Ketut, zijn zus, zijn kinderen en zijn vrouw samen eten. Misschien soms wel de jongste twee meisjes. Maar is dus geen aan-tafel-zitcultuur. Inmiddels vind ik het eigenlijk ook wel prettig. Ik ben altijd al een slome eter geweest en nu kan ik er lekker de tijd voor nemen zonder dat er iemand op me zit te wachten. Waar ik niet aan denk te kunnen willen wennen is het feit dat alle zooi achteloos op de grond gesmeten wordt. Bij sommige dingen zoals gft-afval kan ik me dat nog goed indenken omdat er vanalles rondscharrelt wat er van leeft (kippen, varkentjes, honden, katten) en in de tuin ook veel functionele bomen staan die vruchten leveren, maar bij een heleboel dingen is het echt onverstelbaar: overal langs de wegen in Bali liggen bergen met stukken plastic, bekertjes, en ander onverteerbaar afval. Dit had ik me zeker niet ingedacht bij een paradijs op aarde. Ik vind het ook nogal stuitend dat ik een sigarettenpeuk op de grond dien te gooien terwijl ’s avonds moeder de vrouw het erf dan weer schoon veegt.
In Bali leer ik vooral ook mijn geduld te gebruiken. Ik ben toch vooral gewend om snel en functioneel te denken. Hier gaan gesprekken heel rustig en beleefd en met veel omweggetjes. Een bezoekje aan het politiebureau is bijvoorbeeld een gebeuren met veel (glim)lachen. Onderwijl wordt met een velletje cabonpapier alles op een typemachine ingetikt. Bij ieder vakje hoort weer een vraag: ‘o, is ze student, wat studeert ze dan’, ‘o, nijmegen wat voor een werk deden jullie daar dan.’ Ik krijg vlagen van het gesprek mee en blijf zo veel mogelijk lachen. Het bezoek aan het dorpshoofd gaat gelukkig net zo soepel (dankzij Ketut) en hij is heel erg blij dat wij ook Kata Kolok willen helpen preserveren. Qua veiligheid zal hij daar zoveel mogelijk aan bijdragen. Eigenlijk ben ik wat dat betreft weer heel erg blij verrast door de positieve attitude naar mij en ook de gebarentaal toe. Je zou denken dat mensen toch onder de indruk zijn van een standardisatie van gebaren door een overheid (zoals in Nederland), maar dat zijn ze hier zeker niet. Ze houden lekker aan hun eigen gebruiken vast. Ik moet weer even denken aan die mevrouw op tv en multiculti samenlevingen. Ik vraag me af een gedeelde overheid ook inhoud dat je een samenleving bent.
Ik merk alweer dat ik toch ook heel veel verschillen als positief ervaar, het tempo is bijvoorbeeld ook zoveel anders dan in Nederland. ’s Avonds ga ik met een tevreden gevoel naar bed en de rest komt morgen gewoon weer. Ik baal wel steeds van muggenbeten die ik vanwege dengue (knokkelkoorts) toch wil voorkomen. Ik smeer braaf met deet, maar ze steken net op plekken waar ik liever geen deet op doe: net onder mijn ogen, mijn handpalm (ik eet hier bijna alles met de hand).
Waar ik echt nog mee moet zien om te gaan zijn de grote verschillen tussen arm en rijk. En de Corruptie hier. Alles is te koop en je zal er voor betalen ook. Omdat ik hier voor het eerst ben, ben ik wat betreft nog nauwelijks weerbaar en Bali is veel rijke westerlingen gewend dus dat maakt het extra lastig. Ik kan me echt opwinden hierover, misschien juist wel omdat ik afhankelijk ben van die mensen met die machtspositie. En dat terwijl er zoveel mensen zijn het echt qua basis (medische zorg!) al niet goed hebben. Dit is zeker geen gebied om vast te houden aan principes maar een van zo veel mogelijk goeds en zo weinig mogelijk slechts doen. Gelukkig ben ik hier niet om de wereld te verbeteren.

  • 09 Augustus 2006 - 06:55

    Annelies:

    Meid, je dwong al respect af door zomaar mee te dansen en blijkbaar heel wat beter aansluiting te vinden bij de dorpelingen dan die jongens van de NGO. Hanen die voor je geslacht worden... Dat je nu pas over cultuurschokken begint! Veel liefs

  • 09 Augustus 2006 - 18:10

    Mama:

    Hoi connie,
    Jammer dat ze niet met zijn allen aan de tafel gaan zitten juist dan worden er dingen met elkaar besproken. Voor ons wel gezellige momenten.Fijn dat er een tevreden gevoel overblijft en dat wat je doet ook iets oplevert(kennis).Laat in ieder geval je poen niet zomaar aftroggelen door die corrupte lieden.Groetjes mama

  • 09 Augustus 2006 - 18:58

    Jezus:

    Hé die Connie!

    Inmiddels zijn we weer terug uit Gran Canaria en heb ik me weer 'op m'n gemakje...' kunnen storten op jouw verhalen.

    Wat een enorme cultuurverschillen (en dan is dit pas het begin ;-)

    Door je verhalen krijg ik een goede indruk van de leefwijze daar in het dorp, het zal bijzonder zijn om in levende-lijve te mogen proeven van de Balinese cultuur.

    Geniet ervan en ik kijk nu al weer uit naar je volgende verslag!

    X-Diana

  • 09 Augustus 2006 - 19:36

    Joom:

    Hoi Connie, wat een verschillen zeg. Zeker met dat eten. Zijn er geen momenten dat iedereen samen is? Wat bedoel je met een beter tempo? Leven ze meer 'vandaag' in plaats van 'voor morgen', gewoon minder gehaast?
    Kusjes ook van je 4 nichtjes uit Nuenen. Bjorn

  • 09 Augustus 2006 - 22:45

    Han:

    Ha Connie,
    Je had in de Oekraine geloof ik al wat ervaring opgedaan met corruptie en geaccepteerde vormen van smeergeld betalen? Is het in Indonesie nog weer een graadje erger? De wat saaie, relatieve betrouwbaarheid hier in Nederland heeft soms zo zijn voordelen.
    Er zijn waarschijnlijk heel veel landen waar de verschillen tussen arm en rijk groter zijn dan in Nederland. Een Poolse jongen die het communisme daar nog net had meegemaakt en een tijdje in Nederland had gewoond, was tot de conclusie gekomen dat Nederland wel haast het meest communistische land ter wereld moest zijn...
    Maar goed, ik geloof dat we de laatste jaren ons best doen onze \'achterstand\' op dat gebied (verschil tussen arm en rijk) in te lopen.

    En bedenk, rotzooi maken in het paradijs, de mens heeft vanaf het begin niet anders gedaan :-).
    Groet!

  • 10 Augustus 2006 - 20:23

    Fia De Vos:

    Lieve Connie, wat is de wereld verbeteren meer dan zo veel mogelijk goeds en zo min mogelijk slechts doen? En dan vanuit de situatie van de bevolking waar je te gast bent... volgens mij ben je daar aardig mee bezig en alle verbeteringen beginnen bij hele kleine stapjes. Vandaag pas aan je weblog toegekomen en genoten van je verhalen. Als je op een zeker moment wat beter in beeld krijgt wat er voor de school eventueel nodig is, moeten we het daar nog maar eens over hebben. Eventueel zouden we iets met onze leerlingen kunnen opzetten: jij komt hen over het dovendorp vertellen en in ruil daarvoor helpen zij met spullen die nodig zijn om een beetje onderwijsvoorziening op te zetten. We zijn vaak op zoek naar een project rondom de feestdagen (Kerstmis): daar hebben we het nog over. Voor nu weltrusten en tot lees'!

  • 14 Augustus 2006 - 01:12

    Connie:

    Wat een lieve reacties! Vaak zijn mij verhalen ook maar momentopnames en een dus een beetje bui-afhankelijk. Wat betreft de dovenschool zijn we druk bezig met vooral veel erg visueel materiaal te maken, omdat ze uiteraard geen 'klankbeeld' hebben bij de woorden. In oktober beginnen we pas officieel en woensdag hebben we onze eerste proefles met en stuk of 6 mensen. Ik begin al een beetje een beeld te krijgen van wat hier nodig is dus ik ga zeker een beroep doen op mensen hier. (Oja, nu ik weet dat Fia (docente Nederlands) meeleest, moet ik toch eens beter op mijn d's en t's gaan letten!!

  • 14 Augustus 2006 - 01:14

    Connie:

    eh, mensen 'hier' in Nederland bedoel ik...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 1372
Totaal aantal bezoekers 221475

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: