heimwee - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu heimwee - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

heimwee

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

16 Januari 2008 | Indonesië, Batavia

Ik ben weer in jakarta, lekker rustig aan het typen op een kantoortje met airco en zo'n omgekeerde bubbelwaterton. Desalniettemin zit ik alweer een half uur na te zweten van het kwartier dat ik buiten achterop bij een motorfiets heb gezeten. Acclimatiseren heet dat. Leuk om iedereen hier weer te zien, vanavond uit eten met wat linguisten en zaterdag weer uit met de mannen. Ik ga tussendoor ook nog babyshoppen met Tessa, die nu al bijna 8 maanden zwanger is. Ze heeft eeen heel beschaafd buikje, en loopt niet over van de moedergevoelens zegt ze.
Heb eigenlijk veel meer zin om weer lekker in Bali te zijn in het dorp. Het voelt een beetje als de laatste 2 weken in indonesie voordat ik weer naar nederland ging, toen kreeg ik ook ineens heimwee. Heb nu wel de kans om nog even wat laatste dingen voor te bereiden voor mijn veldwerk. En ondertussen wordt mijn visum geupdate zodat ik ten alle tijd indonesie ook weer makkelijk uit kan. Ik mail volgende week weer als ik weet wat er zoal gebeurd is in mijn afwezigheid: loop het dovenschooltje nog? Zijn er weer mooie opnames gemaakt van kindergebarentaal? Wat is de schade na 3 maanden regenseizoen?
Als je wilt weten waar ik naar uitkijk, moet je de onderstaande filmpjes eens bekijken. Van links naar rechts zie je hoe een dove opa met zijn kleinzoon kletst tijdens de 3-maanden ceremonie (nou ja, eigenlijk is het kind al 6 maanden bij deze 'doop' ) . Een processie door het dorp. En hoe een dove peuter leert praten door zijn dove moeder. Een levendige discussie van verschillende gebaarders over hoe ze de vis zullen bereiden. Een stuk spookverhaal over een kinderlijkjeslikkend slijmmonster. En hoe een traditionele maaltijd (lawar) door de mannen gezamelijk wordt bereid.

  • 16 Januari 2008 - 06:38

    Mama:

    Fijn dat je er weer veilig bent!!
    Veel filmpjes achter elkaar gezet.Ben ook benieuwd of je "grote veranderingen " aan zult treffen en of alles nog een beetje loopt?
    liefs mama

  • 16 Januari 2008 - 07:53

    Jorinde En Thirsa:

    Fijn dat je goed bent aangekomen. Leuk zeg, al die filmpjes; krijgen we nog meer een beeld van waar je bent....
    Ook erg mooi om te zien hoe dat jonge kind heel voorzichtig begint te gebaren
    :-)

    Liefs, Jorinde en Thirsa

  • 16 Januari 2008 - 08:09

    Connie:

    haha mam, je bent er weer als eerste bij! leuk hoor

  • 16 Januari 2008 - 08:34

    Gijske:

    Gelukkig ben je goed met je spullen aangekomen. Veel plezier ook volgende week met het weerzien!

  • 17 Januari 2008 - 09:05

    Agnes:

    Volg sinds heel kort je berichten. Heb genoten van je filmpjes! Leuk om te zien hoe iedereen met elkaar "babbelt". Ik realiseer me dat iedereen kan mee"luisteren", fluisteren is er niet bij of je moet achter je rug gebaren. En hoe dat kleine kindje langs de drukke gebaren van zijn opa heen kijkt, prachtig. Toch zal hij het uiteindeljk ook allemaal leren.
    Heel veel succes met je onderzoekswerk, Connie, en goede reis verder naar Bali.

  • 17 Januari 2008 - 17:42

    Papa:

    Connie, goed te zien dat daar alles weer in je bekende ritme door kan gaan.
    Neem te tijd voor het aklimatisren want dat geeft je alleen maar meer weerstand.

    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 221521

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: