dagje touren - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu dagje touren - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

dagje touren

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

26 Februari 2008 | Indonesië, Singaraja

Het is allemaal deel van een experiment. En het is niet saai, integenstelling tot de meeste psycholinguistisch tests op ons instituut die bestaan uit het drukken op een spatiebar danwel rood of groen knopje bij het aanschouwen van een woord op een computerscherm. Ik heb een bemo gehuurd waar we met een elftal en bestuurder volgens Nederlandse gewoontes maar net in passen. Prima dus naar Balinese maatstaven. We gaan een dagje touren. Ik wil graag weten hoe de doven op verre afstand verwijzen naar locaties in het dorp. Normaliter gebeurt dit met wijsgebaren, maar vanaf zover is het lastig differentieren. Probeer maar eens net die ene specifieke krater op de maan aan te wijzen voor je geliefde. Waarschijnlijk ga je dan een andere strategie toepassen. Zoiets als: zie je die ene grote krater net rechts van het midden? Die kleine daar schuinrechts onder dus. Of misschien zoiets als: die ene die er uit ziet als een hartje. In de komende dagen ga ik ook verhalen over de excursie opnemen om te kijken hoe ze naar de locaties op de route verwijzen. We nemen ook een paar horende mensen mee, want ik wil ook graag weten of zij in hun non-verbale communicatie (wanneer ze Balinees spreken) dezelfde patronen laten zien. Data verzamelen is leuk, maar zeker weten dat ik al met al meer dan een half jaar zoet ben met de analyse ervan.
‘s Ochtends om half zeven (een half uur te vroeg) staan ze al klaar voor mijn deur. Iedereen in lange broek, schoenen en natuurlijk de nieuwe t-shirts. De vrouwen lippenstift, oorbellen en ketting. Ik ben de enige op slippers. Het is een uitgelaten boel. We rijden eerst naar Singaraja waar we de weg pal naar het Zuiden nemen richting Gitgit. Hier is een tweelingwaterval, maar de wandeling ernaar toe zou een te groot deel van de dag in beslag nemen. Op het parkeerterrein eten we dus ons ontbijt dat bestaat uit 12 ondiepe papieren puntzakjes met rijst en kleine beetjes babi guling. Een beetje krokante huid, stukje darm, lapje onderhuids vet, en de kruiden die in de buik van het gebarbecuede beest waren gestopt. Heb geleerd er verder niet over na te denken en het eerst maar eens te proeven. En het valt inderdaad mee :)
Een kop koffie en we rijden verder omhoog naar het zuiden. Wanneer we weer naar beneden rijden komen we langs de apen. Vatsige mannetjes zitten op hun kroontjes (reflectorpaaltjes langs de weg). Er zijn vrouwen met jonkies eraan vastgeklampt. En de pubers spelen in de berm en rollen stoeiend over de weg. Verderop zien we al het Bratanmeer liggen. Bij Bedugul stoppen we om een tempel binnen te gaan. Uiteraard krijgen we korting omdat we de dove mensen begeleiden op een uitje. De tempel is prachtig gelegen aan het meer, en er is gelukkig niet veel te doen. Bovendien hebben we na een week regen een stralende dag. We kiezen een plek uit om opnames te maken: geen zon in de ogen, maar ook niet te veel licht op de achtergrond want dan wordt de opname te donker. Stukje weg van het pad bij een boeddhabeeld is zeer geschikt, en maakt ook lekker authentiek filmmateriaal voor bij powerpointpresentaties. Het blijkt dat Ngarda hier ook al eerder is geweest als kind en dat toen de boot overboord ging. Dit soort persoonlijke verhalen leveren vaak niet al te geforceerde opnames op. Bovendien ben ik benieuwd of hij de ruimtelijke orientatie van de boot en de kant waarin ie omsloeg anders zou gebaren wanneer ie met zijn neus de andere kant in zit. Mijn promotor denk nog steeds van wel, ik denk eigenlijk van niet. Voor de zekerheid maak ik opnames met een extra camera ingezoomd op het gezicht zodat ik ook gedetailleerde informatie heb over blikrichting. We zullen zien…
Terug omhoog en dit keer rijden we een stuk westelijk op hoogte met uitzicht op twee andere meren: Buyan en Tamblingan. We rijden binnendoor naar Banjar, inderdaad naar de warmwaterbronnen. Een van de dove vrouwen blijkt hier gewoond te hebben tijdens haar eerste huwelijk. De vrouw achter het loket is haar ex-schoonnicht, dus zo regelen we weer een zacht prijsje. Ze vraagt aan haar hoe het met haar zoons is. (Het is de Balinese gewoonte dat na een scheiding de kinderen bij de man blijven wonen.) Vervolgens vraagt ze mij of we er straks niet even langs kunnen. Ok, als het toch dichtbij is. We lopen verder en de warmwaterbronnen blijken echt prachtig gelegen. Ze zijn heilig en uit stenen drakenkoppen komt zwavelhoudend water. Het water is behoorlijk warm, troebel en stinkt een beetje. Iedereen duikt erin en de mannen stoeien. Heb meteen de kans om mijn charmante badpak met tijgerprint uit te testen (was mijn Speedo vergeten te pakken in NL). Na het douchen blijken stijve ruggen, schouders en knieen spontaan genezen.
Zo gauw we het terrein op rijden snelt haar oudste zoon weg op zijn scooter. De ex-man van Pindu is wel blij haar te zien en ik kan wel zien wat ze in elkaar zagen. Ik kan het niet allemaal volgen, maar zijn gebaren zien er prachtig vloeiend en efficient uit. Jubril probeert met hem te kletsen, maar de communicatie loopt stuk. Kata Kolok ziet er ook echt heel anders uit dan deze variant van Indonesische Gebarentaal. Pindu’s nieuwe echtgenoot staat er quasi-nonchalant bij: stoer maar stil. Dan komt haar zoon terug en gaat naast haar zitten, maar wil eigenlijk niet praten. Pindu veegt meer dan eens een traan weg die steeds weer te voorschijn komt. Mwah, ik weet niet wat ik allemaal voel, dus laten we maar snel ergens gaan lunchen.
Het wordt sate kambing in Singaraja. De rijst is niet heel lekker, en in mijn soep drijft vlees met een honingraatstructuur. Ik kan me geen mogelijk orgaan met zo’n structuur bedenken, en heb daar eerlijk gezegd net iets te lang over nagedacht. Pinda bewaart zijn portie sate voor zijn vrouw. Wat lief, denk ik nog. We gaan nog even langs Samyong, een dove vrouw uit ons dorp die hier woont en enkele maanden terug een baby heeft gekregen. Vlakbij zit de dovenschool waar Pindu’s andere zoon verblijft. Dit keer kies ik voor de Balinese manier van nee-zeggen: ja, da’s goed dan gaan we met z’n tweeen een keertje in de verre toekomst. Ze is zichtbaar terleurgesteld, maar de rest heeft duidelijk geen zin in nog zo’n persoonlijke de-tour. En ik wil dat kind eigenljk ook niet zomaar confronteren met zijn moeder die hij 8 jaar niet gezien heeft. Terug in het dorp zie ik Pinda’s vrouw met blauw oog en buil op de kin en schrammen, en het is me ineens duidelijk wat Pinda precies goed te maken had. Al met al een beetje veel indrukken voor een dag. Een koppijntje kondigt zich aan. Doe mij maar morgen even geen mensen.

• 26 Februari 2008 - 10:06

Gijske:

Wow, het ziet er echt paradijselijk uit daar! Leuk expiriment, het idee op zich, maar vooral ook zo'n dagje uit. Iedereen wil jou vast wel graag helpen...

• 26 Februari 2008 - 11:42

Agnes:

Wat maak je veel leuke dingen mee, Connie! En wat kan je er leuk over schrijven!!
    Je zou het zo als reisboek uit kunnen geven. Maar als herinneringen voor jezelf, voor later,zijn al deze teksten goud waard.
    Wij genieten mee.

• 26 Februari 2008 - 12:19

Annelies:

Wat prachtig, die tempeltjes (als het dat zijn) in het water!
    Ik weet niet goed wat te zeggen over al die levensverhalen die je pad kruisen. Niet gemakkelijk lijkt me.
    Wat ik me nu afvraag; weet je van iedereen die je filmt of Kata Kolok hun eerste taal is, en of ze misschien meertalig zijn zoals Pindu? Beinvloedt dat hun spreken van Kata Kolok, zie je vermenging?
    Bedankt voor je mail, ik werd er warm van, en er staan allemaal goeie plannetjes in! Dagje Brugge in het voorjaar? Liefs

• 26 Februari 2008 - 20:57

Mama:

Wie is de chauffeur in de bemo.?
    Toch niet jij he.? De foto's laten wel zien hoe mooi het op Bali is, inderdaad net een paradijsje!! Die tempeltjes in het water is ook een mooi gezicht.Neem lekker een dagje voor jezelf morgen dan kom je weer lekker bij.Ga zelf ook naar de schoonheidsspecialiste morgen. Ik zal aan je denken! Eerst bellen we.
    Het is maar rustig hier beide dochters in het buitenland.
    Liefs mama

• 27 Februari 2008 - 10:40

Marit:

hoi lieve Connie, wat leuk allemaal ik zou zo willen komen kijken ,ik krijg weer kriebels om naar Bali te komen. maar ja......misschien komt 't er nog wel eens van samen met pappa. nog een paar weekjes genieten, maar we zijn ook weer heel blij als je thuis komt. VEEL Liefs en tot gauw maritxxxxxxxxxxxxxx.

• 27 Februari 2008 - 16:12

De Ernemmers:

Hey Connie,
    Ben weer even helemaal bijgelezen! Heerlijk die verhalen... En helemaal geweldig dat tijgerbadpak :-) hihi
    Dank je voor je kaartje. Kan het zijn dat de postzegels naar bloemblaadjes ruiken, of ligt dat aan ons?
    Hier gaat alles zijn gangetje. Beetje een overgangstijd. Ben nu een paar weekjes bezig met de lerarenopleiding. Heb er eigenlijk nog meer plezier in dan ik had verwacht. Nog een paar jaartjes verder (tegen de tijd dat het lerarentekort onoplosbaar is geworden...) ga ik natuurlijk ook nog eens bakken met geld verdienen :-) en dan natuurlijk meteen naar Bali!!! Na jouw verhalen en foto's...
    Lijkt me echt prachtig daar. Wat goed trouwens dat je een opnamestudio hebt. Dat zal echt wel schelen! Wel jammer dat het peutertaal verhaal niet meer loopt; was wel benieuwd geweest wat daaruit zou komen. Pieter waagt zich nu af en toe op het huisvader-gebied (soms als ik moet studeren). Dat vind ik echt super! Kom ik thuis na een lange dag studeren, staat er in mijn keuken een hele knappe man lasagne te koken en ondertussen op Thirsje te letten die er super tevreden uitziet. Ultimate bliss dus!!!! :-)
    We kijken ernaar uit je straks weer te zien. Gezellig spelletjes spelen en bijkletsen. Succes met alle avonturen!

Liefs, Jorinde, Thirsa en Pieter

• 28 Februari 2008 - 06:02

Connie:

he ik kan mijn hart weer ophalen aan al jullie lieve berichtjes.
    Het kindertaalproject heb ik trouwens wel weer leven ingeblazen, maar het is jammer dat er 3 maanden taalontwikkeling missen in de data. Zeker als ze tussen de 2 en 3 jaar oud zijn kan het indrukwekkend snel gaan...

• 01 Maart 2008 - 17:39

Papa:

Connie,
    Ik heb het nu een paar keer gelezen omdat ik het zo'n mooi prachtig relaas vindt met al zijn menselijke trekjes. Ik voel me inmiddels ook al een beetje deelgenoot doordat je alles zo pakkend is het geeft me soms het gevoel dat ik er bij ben.
    Het moet heerlijk zijn om al die drukte met werken op deze manier af te wisselen.
    Geniet er van en sla het vast op in je geheugen bank want dan kun je er nog vaak aan terug denken.