selalu bertiga - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu selalu bertiga - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

selalu bertiga

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

21 Augustus 2008 | Indonesië, Batavia

selalu - altijd
bertiga - gedrieen

Dinsdagavond kom ik aan bij Tom en Adam, die mij uiterst gastvrij een kamer in hun huis in Menteng Dalam hebben aangeboden. Ik lust wel wat, doe maar iets Japans. Nou blijken er zeven verschillende Japanse restaurants in deze shopping mall van sushi tot…shabu-shabu. Shabu-shabu is een Japanse bouillonsoep die ter plekke wordt bereikt, maar dezelfde term wordt ook wel gebruikt voor Chrystal Meth. Ik verdenk Tom er een beetje van dat ie me daarom deze aanraadt, maar het blijkt toch echt Adam’s lievelingsgerecht. Thuis kijken we drie afleveringen Startrek Deep Space Nine. We fastforwarden het kopermuziekje en daarmee is de toon voor deze week gezet: zoveel mogelijk Star Trek in een week. Heerlijk! Ondertusen snoepen we van manggis, sawo, en een soort passievrucht. Met behulp van Tom’s moeder’s chirurgische schaar knip ik een pijnlijk hoekje gips weg. Mijn dag is goed.
Donderdag begint het te dagen: vingerafdrukken maken bij Immigrasi…dinsdag op zijn vroegst…dan een re-entry visum...dat betekent nog zeker een week hier. Ik licht mensen in van mijn verjaring waarop prompt de volgende dag een verjaardagsfeest wordt georganiseerd. ‘s Middags nemen Adam en ik een Cream bath, Facial, en Franse manicure bij de schoonheidssalon. ‘s Avonds een superchique buffet met collega’s bij Satoo, het restaurant van hotel Shangri-La. De zaal is strak verlicht, het eten authentiek (hoewel de Italinaanse kok het aan de stok krijgt met Antonia omdat de gnocchi geen vorm hebben), en er is een chocloadefontein. Ik trakteer op een fles rode wijn die niet slecht smaakt…en het past eerlijk gezegd ook wel goed bij mijn strak gelakte nageltjes. Met de directeur van ons zusterinstituut in Leipzig bespreek ik een mogelijk documentatieproject om alle gebarentalen in Indonesie in kaart te brengen. Een gezellige dag.
Zaterdagavond is er de afsluiting van het Q-filmfestival. De afgelopen dagen zijn we naar verschillende films geweest waaronder een documentaire over transseksuelen in Iran. Een sekseveranderende operatie wordt verbazingwekkend genoeg door de islamitische wetten goedgekeurd. En het geboortecertificaat kan binnen 15 dagen gewijzigd (in tegenstelling tot Europese landen waar hier soms 7 jaar overheen gaat). In feite moeten we Tehran zien als een paradijs voor transseksuelen. Alleen jammer dat dit land 18-jarige zoenende jongetjes wel publiekelijk ophangt.
Enfin, nu is het tijd het festival feestelijk uit te luiden met draaitafel in het gras, gogo-boys, supermooie bencong, blote voeten, cocktails en minstens net zo kleurrijk vuurwerk op een met maanlicht overgoten strand. Een Braziliaan zet een cowboyhoed op mijn hoofd. Ik trap mijn gipsschoentje even uit en tracht te flirten met een blonde schone. Wat een feestje! “Selalu bertiga!”, worden Tom, Adam en ik toegeroepen door een iets minder mooie bencong. Adam en Tom pakken me daarop liefdevol vast. De dame is duidelijk een beetje jaloers. Bij de t-shirt wedstrijd wint een meisje met het volgende shirtje: “I love my gay friends.”


  • 21 Augustus 2008 - 15:50

    Georgie:

    star trek - yay!

  • 21 Augustus 2008 - 23:30

    Jitske:

    Gefeliciteerd!! Wat is een bencong eigenlijk? een drag queen?

  • 22 Augustus 2008 - 04:33

    Mama:

    Gefeliciteerd met je 25e verjaardag!Heerlijk nieuwe films kijken.
    Toch een lekker weekje achter de rug zo. En goed voor het voetje om bij te komen. Jij met rood gelakt nageltjes?
    Geniet van deze dag.
    Liefs mama

  • 22 Augustus 2008 - 05:20

    Connie:

    @Jitske: Ik denk dat er nog wel subtiele verschillen zitten tussen de identiteit van een bencong, travestiet, en drag queen. Maar daar zou ik eigenlijk nog wat meer veldwerk voor moeten doen. De bencong die ik hier zie hebben in ieder geval nog geen operatie ondergaan of iets dat op borsten moet lijken, maar gedragen zich verder wel heel vrouwelijk in alle opzichten.

    @Mama: Een Franse manicure is geloof ik normaliter witte randjes en dan blanke lak eroverheen.

  • 22 Augustus 2008 - 06:42

    Jezus! :

    Hey Jarige Job!

    Van harte proficiat met je verjaardag!! 25 al weer! Ik zou bijna zeggen op naar de 30 (hahahahaha)

    Veel plezier vandaag in Bali!

    Liefs,
    Diana

  • 22 Augustus 2008 - 07:40

    Hulya:

    Iyi ki dogdun Connie
    Mutlu yillar sana
    Van harte gefeliciteerd met je 25e verjaardag.
    Veel liefs
    Hulya

  • 22 Augustus 2008 - 18:27

    Mama:

    bijdehandje!

  • 22 Augustus 2008 - 18:37

    Fieke:

    Had ik het tóch goed, dat het vandaag was. Proficiat lieve Connie! En tot in Nederland weer. Liefs Fieke

  • 27 Augustus 2008 - 22:00

    Hülya:

    Hi lieve Connie,
    Bedankt voor je lieve smsje. Je bent echt een lieverdje. Ik mis je ook, waneer kom je terug?
    Veel liefs uit Nijmegen
    Hulya

  • 28 Augustus 2008 - 17:29

    Leen Molendijk:

    Hallo Connie
    Ik heb je al bericht dat ik de klas van Pak Kanta bezocht heb.
    Ik zou graag iets willen doen.
    Volgend jaar hoop ik met de VUT te gaan. Ws gaan we weer naar Bali.
    Denk je dat ik iets voor de school kan doen als een soort assistent, uiteraard op vrijwillige basis.
    ik ga so wie so informeren bij mijn school: Effatha of ik iets los kan peuteren wat middelen, geld betreft.
    Ik hoor graag van je.
    Groeten Leen Molendijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 221524

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: