non-verbale communicatie - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Connie Vos - WaarBenJij.nu non-verbale communicatie - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Connie Vos - WaarBenJij.nu

non-verbale communicatie

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

26 Oktober 2008 | Verenigde Staten, San Diego

Zaterdagochtend gaat om half zes mijn wekker. Ik heb welgeteld vijf uur liggen woelen waarbij ik zeker om het uur op de klok heb gekeken.Te wakker om te slapen, niet wakker genoeg om wakker te worden. Ik stap de trein in met een man die dezelfde koffer heeft als ik. Voor dat ik het weet is het gezellig en de tijd naar Schiphol vervliegt met gesprekken over woonplaatsen, cultuurverschillen, werk & verantwoordelijkheid, en mooie plekjes in Nijmegen. Ik flap er blij verzuchtend uit dat als ik een dag geen zin heb dat er dan niemand wakker van ligt. Hij vertelt het verhaal van een hoogzwangere vrouw die in zijn armen stierf, niet omdat er geen medicatie was, maar omdat die verkeerd was toegediend.

Bij de gate word ik ondervraagd. Bij alles wat de man zegt vraag ik me af wat de truuk er van is. Op het meeste reageer ik non-verbaal*.

Hij 22 Augustus, mooie datum he? Ja, dan ben ik ook jarig, maar jij bent wel een stukje ouder dan ik.
- Ik “highly unlikely”
(Heeft ie niet naar mijn geboortejaar gekeken? Is het een mislukte grap?)
Hij Sorry hoor ik moet even kuchen, ik heb veel gepraat. "Kuch!"
- Ik “kuch, uch”
(Ik heb nog wel iets geleerd bij mijn studie (sociale) psychologie.)
Hij Wat ga je daar doen?
- Ik Gebarentaalonderzoek.
Hij Ik kan een gebaar. “wappert handen”. Jij weet vast wel wat dit betekent.
- Ik “Vertwijfeling” (Het ziet er namelijk uit als twee scheefstaande boompjes die houterig naar buiten bewegen.) Ik heb geen idee. “debiel”
Hij APPLAUS!
- Ik Oh, nu herken ik het! “geirriteerd”
(Hoelang zou hij dit werk al doen?)
“applaus-applaus”
Hij Je reist veel voor je werk zie ik. En je bent ook in Marokko geweest onlangs. Waarvoor? Was dat ook een uh conferentie?
- Ik (Hij legt een rare nadruk op de lettergrepen van conferentie. Ik vermoed dat hij met zijn rare klemtonen probeert uitdrukking te geven aan zijn zogenaamde scepticisme, maar het doet me onwillekeurig aan Theo Maassen denken. ‘Más-cár-á’, hoor ik hem zeggen. ‘Ik krijg het er niet opgesmeerd.’)
Hij “Kijkt afwachtend.”
- Ik “Glimlach onderdrukkend.” Gebarentaalcorpora, meer technologische aspect van dit werk.
Hij Ok, ik moet wel nog even wat rapporteren aan mijn supervisor maar je mag doorlopen.

Ik lees in The Economist dat de gepensioneerde psycholoog Paul Ekman tegenwoordig de Department of Homeland Security adviseert over gezichtsuitdrukkingen. Ze willen in de toekomst meer op non-verbale communicatie gaan selecteren dan op bijvoorbeeld etniciteit. Ik vraag me af of ik er dan voordeel bij heb dat ik Ekman’s gezichtstruukjes geleerd heb destijds voor mijn scriptieonderzoek. Of dat ik misschien maar weer eens moet gaan oefenen voor de spiegel. De man bij de Amerikaanse paspoortcontrole is in ieder geval stukken relaxter, en dus ik ook. Hij vraagt zelfs geinteresseerd of ik iets over het dorpje dat Bali heet wil vertellen.
Het hotel heet Lamplighter Inn and Suites. We rijden er in eerste instantie voorbij….omdat de verlichting van het uithangbord het niet doet! Serieus, zoiets bedenk je niet. Ik settle in mijn hotelkamer. Laat bad vollopen, tv aan. Even emailen. Wekker gaat. Ahah, precies 24 uur later dus. Poef! Rookwolk.“Vieze geur.” Ik bel de receptie. Ze komen kijken. Hij wil hem meenemen. Ach ja, dat is goed, ik had hem toch alleen maar aan om me wat gezelschap te houden. Hij kan op dit moment geen vervanging regelen helaas. Het bed ziet er gelukkig wel heel aantrekkelijk uit!

*non-verbale communicatie "..."
gedachtes (...)

  • 26 Oktober 2008 - 08:21

    Herbert:

    Tja, met jouw reisroutes kwalificeer je je redelijk voor internationaal terroriste. Dan vragen ze wel eventjes door om je reakties te testen. Hij heeft waarschijnlijk al aan zijn baas gerapporteerd over 'het meisje met het rode haar'.

    Cellofestival was erg mooi, nu deze week Flamencofestival in A'dam in hetzelfde theater!

  • 26 Oktober 2008 - 10:22

    Jezus:

    Hahaha! Weer leuk om te lezen :-)

    Fijn dat je veilig bent gearriveerd! Veel plezier daar en tot gauw!

    X Jezus

  • 26 Oktober 2008 - 10:26

    Leen:

    Dat krijg je nou als je je beperkt tot het kata kolok!
    Geen enkele andere taal begrijp je dan.
    Trouwens : wat zijn Ekman gezichtstruukjes?
    Is het handig om die te leren?
    Succes in Amerika en slaap lekker!

  • 26 Oktober 2008 - 15:23

    Mark:

    "fronst wenkbrauwen"
    wat is er nou met die poef?

  • 26 Oktober 2008 - 15:44

    Connie:

    tv stuk dus!

  • 26 Oktober 2008 - 17:06

    Mama:

    Fijn dat je reis weer goed is verlopen!
    Hoe is het mogelijk het uithangbord stuk bij het hotel(doet zijn naam dus geen eer aan!)
    In the states zonder telly dat is toch onmogelijk.
    Geniet vaan je verblijf daar.Liefs mama

  • 26 Oktober 2008 - 18:23

    Papa:

    Goed dat je weer alles in de hand hebt. Trouwens als je eenmaal door de molen bent gegaan hebben ze vooraf alles al gecontroleerd en gaat het steeds sneller. Veel succes met je lezing op de 30ste.
    Groetjes van MLL

  • 26 Oktober 2008 - 18:25

    MI:

    Ha lieve Connie,

    Weer op reis zo te lezen...! En weer een prachtig staaltje observatie en vermakelijk leesvoer.

    O, mijn man roept of ik aan tafel kom, dus volgende keer verder :)

  • 26 Oktober 2008 - 19:54

    Kilian (neefje):

    ha nichtje
    lang niet gesproken. leuk dat je in amerika bent.wel dom dat de verlichting van een simpel reclamebord van het hotel het nog niet eens doet maarja verder alls goed? me mij wel en wnnr ga je weer trug eigenlijk?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, San Diego

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 221510

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: