Clans - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu Clans - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

Clans

Door: Vos

Blijf op de hoogte en volg Connie

10 Augustus 2006 | Indonesië, Batavia

De afgelopen 2 dagen heb ik optochten bijgewoond van de twee clans waar de doven toe behoren. De doven hebben gevraagd of ik foto’s wil maken voor hen. De festiviteiten zijn een bijzondere gebeurtenis waaraan ze graag een aandenken hebben. Ik heb moeite om Ketut helemaal te begrijpen, maar volgens mij gaat het er allemaal om dat de clans uit het dorp in keer in de vijf jaar een officieel bezoek brengen aan een andere clan. Dit gebeurt middels een enorme optocht door het dorp waarbij iedereen uit de clan (twee aan twee, min of meer hetzelfde gekleed) naar de tempel van die andere clan loopt. De voorbereidingen zijn echt indrukwekkend. De vrouwen maken zich helemaal op. Het lijkt een beetje op plaatjes van Bali maar nu hebben de vrouwen vaak een pruik met knot, blingbling in het haar en een BH met daarovereen een doorschijnend bloesje. Dit alles in knalkleuren. De mannen bereiden ondertussen een feestmaal. In groepjes is men bezig vlees te hakken met enorme krissen in hetzelfde ritme. Heel de clantempel staat vol met enorm schalen gestapeld fruit en versieringen en ander voedsel (bijvoorbeeld kippen die zijn geslacht en opgezet en gekleurd met geelwortel). Iedereen (ook ik) draagt een sarong. De hele dag klinkt eruit de luidsprekers vanalles waaronder een gong die steeds maar door gaat en bij vlagen hoor ik gambelanmuziek. In het droge seizoen staat er een behoorlijke zeewind die het allemaal nog net iets mysterieuser maakt.
Dan komt er iemand aansnellen: er zijn Nederlandsers bij Getar’s huis. Het blijkt de voorzitter van de Nederlandse Dovenassociatie, zijn vrouw, kinderen en zijn moeder (allen doof, behalve een dochtertje). De moeder is een buurvrouw van de ouders van Johan Ros (een collega op mijn stageplek). Er worden een aantal nieuwtjes uitgewisseld. Er ligt iemand uit de dovengemeenschap in coma. Hoewel je misschien in Nederland misschien wel van een dovencultuur spreekt, zijn deze mensen toch echt onmiskenbaar Hollands.
Blijkbaar heeft de Nederlandse Dovenassociatie ook plannen voor een schooltje, maar dan in Lombok. In feite zijn er meer van dit soort lokale gebarentalen in Indonesie. Dat is eigenlijk een natuurlijk gevolg van het feit dat het allemaal eilanden zijn hier die natuurlijk nog steeds relatief geisoleerd zijn (in ieder geval voor de armere bevolkingslagen). Jammer genoeg worden deze lokale gebarentalen bedreigd doordat het dovenonderwijs gebruik maakt van gesproken Bahassa en ISANDO (een soort Indonesisch ondersteund met gebaren). We vinden meteen common ground: lokale talen moeten gerespecteerd worden vindt de voorzitter.
Vervolgens vraagt hij naar het gebaar voor Bali. (Het Nederlandse gebarencentrum standaardiseert graag, een vreemde vorm van taalbeleid eigenlijk…bij dit soort dingen probeer ik me altijd in te denken hoe dat zijn met mijn taal zou gebeuren. Wat nou als ik niet meer /onsmam/ zou behoren te zeggen maar moe-der bijvoorbeeld. Het is natuurlijk raar dat Nederlandse Gebarentaal officieel erkend is maar dat dit proces gepaard is gegaan met het aan banden leggen van de variatie onder zijn gebruikers. Dat is met het Fries zeker niet gebeurd.) Ketut vindt het lastig om te antwoorden, er is wel een gebaar maar dat is pas twee jaar geleden door een sociolinguist (I Gede Marsaja) verzonnen en niemand in het dorp gebruikt het. Alle locaties worden moeiteloos aagegeven door te wijzen in een bepaalde richting. Dan vertelt de voorzitter dat dat in Nederland tot 25 jaar geleden ook nog zo was. De gebaren die voor steden zijn bedacht zijn eigenlijk pas heel recent. Ik neem me voor deze man nog eens te mailen als ik terug ben.
Dan rijden Getar, twee kleinzoons, Ketut en ik nog even naar de rivier. Dit is een heilige plek. We toeteren drie keer om de geesten toestemming te vragen. Er vliegen een soort van kleine zwaluwtjes over het water en er fladderen vlinders, het water stroomt zachtjes en wat kinderen spartelen in het water. Hier zou ik best wel lekker kunnen zitten als ik straks langere tijd in het dorp ben. We praten een beetje over vroeger, toen er nog geen weg was naar de rivier en zijn vader (nu met 95 jaar de oudste dove in het dorp) nog water moest gaan halen. Getar vraagt of de doven in Nederland soms kunnen praten omdat ze zo goed geschoold zijn.
De gambelangeluiden blijven aanwezig ook als ik ’s avonds met Ketut klets over ‘zelfstandig’ zijn (in zijn ogen een volkomen Nederlands concept). En andere culturele verschillen. Dat lucht wel op moet ik zeggen. Zijn vrouw heeft cassave gefrituurd, het smaakt een beetje als chips. Ketut zegt zijn vrouw dat ze die morgen weer moet maken. De gambelangeluiden en gezangen gaan nog tot de volgende ochtend door.

  • 10 Augustus 2006 - 08:48

    MI:

    Hoi Connie,

    Leuk dat je foto's stuurt! Ik mis alleen een foto van jou in sarong... Ik geniet overigens van je verhalen, ze roepen bij mij een levendig beeld op van de sfeer en cultuur.

    Doei, MI

  • 10 Augustus 2006 - 09:10

    Annelies, Collega Van Je Ma:

    Ha die Connie,

    Nou, leuk hoor wat je allemaal meemaakt. Je mam staat hier bij mij en we hebben samen je foto's bekeken. Alleen......laat je zelf ook eens zien joh, vindt jullie mam leuk.
    Nou, nog veel plezier en ik lees lekker verder.

    Groetjes,

    Annelies

  • 10 Augustus 2006 - 12:37

    Mama:

    Hoi connie, zo zie je maar dat de wereld klein kan zijn. Als je daar Nederlanders van betekenis ontmoet.Mooi hoor, die ceremonie het ziet er plechtig en gekleurd uit het doet me denken aan de processie optocht in de tijd dat ik mijn 1e communie deed. Jasmijn begint goed naar me te luisteren(nou ja) en komt naar me toe voor te knuffelen?? Het is wel wennen een huisdier te hebben.groetjes mama

  • 13 Augustus 2006 - 19:05

    Joom:

    Mooie foto's, leuk aandenken, ook voor alle betrokkenen. Hier hebben we vandaag (zondag) een mooi dagje gehad, lekker weer ook, de lucht zag er zo uit als op je foto's. Morgen vieren wij hier groot feest! De scholen gaan dan weer beginnen!!
    grt, Bjorn

  • 14 Augustus 2006 - 01:06

    Connie:

    ha fijn dat jullie zo enthousiast zijn. Ik wil ook zo veel mogelijk delen wat ik hier allemaal zie en ervaar. Maar eerlijk gezegd zou ik ook wel weer een avondje willen chipsen op de bank.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 221345

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: