computerles - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu computerles - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

computerles

Door: vos

Blijf op de hoogte en volg Connie

27 December 2006 | Indonesië, Batavia

Vandaag geef ik Ketut computerles. Het doet me even denken aan de computerles die Rob (vriend van mijn moeder) altijd gaf en dat ik het zo frustrerend vind dat ik nog steeds geen idee heb van wat een bit is (het concept heb ik wel, zijnde eenheid van geheugenopslagruimte oid), ondanks alle tekeningen en cirkels die ik ervoor heb moeten tekenen. En wat stelt dat magische getal 512 toch voor? Nu moet je je voorstellen dat mijn assistent dit niveau zeker nog niet bereikt heeft. Hij stelt zichzelf ook andere vragen. Sterker nog, zijn eerste vraag is of hij nou 1x of 2x moet klikken om Word te openen. Wetende dat ik ook ooit het geduld op kon brengen om dyslectische en soms ook al niet al te slimme leerlingen met pubergedrag iets uit te leggen, begin ik ook nu steeds met iets voor doen, het dan in stapjes voordoen, het zelf laten doen met voorzeggen, het zelf laten doen zonder voorzeggen en nog een keer herhalen. Alleen ik heb geen autoriteit over deze leerling (die net zo oud is als mijn vader, een hoge maatschappelijk status heeft hier, en ook nog eens Leeuw is), hij onderbreekt me steeds midden in mijn zin, luistert de stappen niet uit en schiet continue in de verdediging. De enige manier die ik heb om hem bij de les te houden is door met een duidelijke stilte te reageren wanneer hij me weer onderbreekt. En vooral heel veel complimentjes te geven wanneer iets goed gaat. Met name het verschil tussen delete en backspace is voor hem om de een of andere reden onvoorspelbaar, totdat ik etende packmannetjes in zijn schrift teken (met tandjes). Ik word oprecht ook steeds enthousiaster als er een keer iets goed gaat.

Aangekomen bij het echte werk blijkt de stroom te zijn uitgevallen, wat betekent dat ik niet bij mijn externe harde schijven kan, die geen eigen accu hebben. Kortom de filmpjes voor mijn onderzoek zitten in een doosje (van 500 Gigabyte) dat recht voor mij neus staat nieuw en chique te wezen, maar dat ik niet open krijg. Bovendien krijg ik een DV-tape niet meer uit mijn camera omdat ze vocht heeft gevangen. Dit is best wel jammer, ik hoop dat het morgen met silikonengel lukt om het vocht uit de camera te halen anders zit ik hier nog een tijdje uit mijn neus te eten zo zonder bruikbare camera.
In dit soort situaties moet ik altijd erg lachen. Ben ik eindelijk weer een beetje happy na en paar dagen aanpassen, ben ik helemaal in de aanpakstemming en heb er weer helemaal zin in om er tegenaan te gaan: gaat er vanalles stuk. Ik vraag me af of ik niet een pakkende loesje-opmerking hierover kan maken. Zoiets van, doet mijn software het weer, doet zijn hardware het niet oid. Haha, dat wordt nog een lange maand zo.
Ik stuur Ketut maar naar huis en hij bedankt me nog voor het goede lesgeven. Hij stopt zijn aantekeningen met packmannetjes zorgvuldig weg. Ik ben wel tevreden vandaag.

  • 27 December 2006 - 15:35

    Mama:

    Hoi connie,het lukt je vast wel om iemand iets duidelijk te maken. Zeker het lesgeven, jammer dat je zo aan moet tobben.Nou ja, geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen! Of goed werk heeft tijd nodig! Groetjes mama

  • 27 December 2006 - 18:11

    Rob:

    1 byte = 8 bits, ofwel 8 enen en/of nullen
    1Kb = 1024 bytes
    1Mb = 1024 Kb
    1Gb = 1024 Mb
    1Tb = 1024 Gb
    512Mb is het geheugen dat tegenwoordig in veel computers zit (ofwel vijfhonderd en twaalf Megabyte).
    Dit riekt naar verplichte bijlessen, Connie

  • 27 December 2006 - 20:49

    Papa:

    Zie je wel door god gestuurd en dus met engelen geduld.

  • 28 December 2006 - 14:01

    Luz:

    Hopelijk werkt je software nog steeds goed, ondanks de hardwareproblemen! Succes en tot snel!

    NB Je hoeft het principe van bits toch niet te kennen om Word te kunnen gebruiken?

  • 04 Januari 2007 - 12:50

    Erik S:

    In welke taal spreek je met Ketut? Maleis? Engels?
    Radjetoe?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 221390

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: