gadis-gadis - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu gadis-gadis - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

gadis-gadis

Door: vos

Blijf op de hoogte en volg Connie

07 Januari 2007 | Indonesië, Batavia

Op opnamedag twee heb ik Pindu uitgenodigd, de broer van Pindu: Pinda, en Keriani diens vrouw. Pindu komt aan met haar drie dochters van wie ze de namen is vergeten, na een verbaasde blik van mij zegt dat ze wel eens thuis kan kijken op de geboorteakte. De jongste is een jaar of anderhalf en in de eenkennige fase, soms is haar aankijken al voldoende om te gaan huilen, de middelste is 5 jaar en een beetje een jongensmeisje dat veel klautert, een korte coupe heeft en geen oorbellen draagt, de oudste van 7 is een pienter wijsneusje die nog al eens de baas speelt over de middelste. Zij heeft een permanente wenkbrauwfrons die haar een kritische blik geeft. Ze doen me een beetje denken aan de meiden van Sandra, mijn jongste tante. Ook zo verschillende typetjes.
Ik begin vast met de camera opstellen en de meiden vinden het maar wat interessant. Ik ga voor de camera zitten gebaar dat mijn gebaren een beetje anders zijn. Maar dat ik Kata Kolok wil leren en er dan een boek over wil schrijven zodat ik dat aan iedereen kan laten zien. En dat mijn baas dan heel trots is op mij. En over dat bij mij thuis dat meisjes van 5 ook al naar school gaan of ze nou doof of horend zijn. Nu willen de meiden voor de camera. Hun moeder vindt het ook een goed idee. Ik laat ze maar een beetje kwebbelen terwijl de camera loopt. Dit is goed pr-materiaal voor het dorp. Vinden mensen op conferenties en symposia ook altijd heel bijzonder om te zien: kinderen die zo jong al zo goed gebaren. (Terwijl het normaal gevonden wordt dat horende kinderen dan al hun taal volledig beheersen.)
Ik geef ze een bal om mee te spelen (de middelste ziet dat wel zitten), maar de oudste vraagt meteen of ze ook mag gaan schrijven. Steeds halen ze weer een nieuw boekje tevoorschijn uit de doos over het kleine spinnetje en bekijken de plaatjes. Ketut schrijft het alfabet op het whiteboard, nu zij. O nee, alsjeblieft, jij moet eerst weggaan anders ben ik te verlegen. Connie mag wel blijven. De oudste blijkt het alfabet heel goed na te kunnen schrijven, ze schrijft alleen de 6 en de G in spiegelbeeld. Het schrijven lijkt nog wel heel veel op tekenen. Ze tekent ook een bloem op het bord met daarnaast een betekenisloze serie letters. Ik moet er het juiste woord (bunga) bij zetten van haar. De middelste is er nog niet helemaal aan toe en kijkt het allemaal wat gereserveerd aan. Zij grijpt iedere kans om eventjes haar arm op mijn knie te leggen en komt me steeds snel weer halen wanneer ik met de camera bezig ben.
Ruim een uur later stuurt Ketut uiteindelijk er iemand met een motorfiets op pad om Pinda en Keriani te gaan halen in hun tuin. Ze brengen ook Mini mee, de dochter die Pinda met zijn eerste vrouw heeft en die down-syndroom heeft. Mini is horend en ook vijf jaar oud, maar haar gebaren zijn vaak onbegrijpelijk (maar welgevormd), ze pakt nog steeds dingen aan met haar linkerhand (die is onrein in deze contreien), en trekt vaak op met peuters. Tegen mij brabbelt ze altijd in het zelfde intonatiepatroon dat haar moeder soms ook weleens gebruikt wanneer ze met mij gebaard. Dat doen wel meer doven hier en het is allervriendelijkst bedoeld, maar geenszins begrijpelijk. Ze is wel een gelukkige kleuter geloof ik en heeft meestal niet in de gaten dat de meeste mensen er bij mij altijd even bijzeggen dat ze “gek” is.
Pindu en Pinda gebaren maar kort met elkaar. Pindu is volgens mij ook een beetje boos op haar broer omdat hij zo laat is. Pinda ziet er eerlijk gezegd ook uit alsof hij een kater heeft (hij ruikt ’s avonds ook vaak naar alcohol). Keriani en Pindu echter zijn blij om weer eens bij te kletsen. Ondertussen komt het kleinste meisje steeds in beeld lopen. Ze is nog zo klein dat ze het zicht van de camera niet belemmerd. Afentoe vraagt ze ook nog om melk en dat wordt ze argeloos op schoot getilt en een borst toegestoken. Het gekletst tussen de twee dames gaat vrolijk verder.

’s Avonds ga ik nog even naar Singaraja naar het internetcafe. Bij terugkomst is het hele dorp vol van mensen in sarongs: met volle maan gaat iedereen naar de tempel.

  • 07 Januari 2007 - 10:53

    Bart:

    leuk dat iedereen zo enthousiast wil meedoen aan je onderzoek, ook de kinderen! ben je nog meegegaan naar de ceremonie? moet erg indrukwekkend zijn, denk ik. liefs

  • 07 Januari 2007 - 14:02

    Erik S:

    Wat je nu beschrijft, is dat en eerste begin van je eigenlijke werk? Proefdraaien?

  • 07 Januari 2007 - 19:31

    Papa:

    Connie,
    Perfect zo'n leuk lang verhaal ik merk dat je er nu volop plezier in hebt en dat je er met volle teugen van geniet.

  • 08 Januari 2007 - 12:23

    Mama:

    hoi connie, je kan nu zelf ook mooi voor de dag komen,met je nieuwe kapsel ,en mooie schone huid! Zouden dat nu echt de kinderen van pindu geweest zijn(omdat ze de namen niet wist?) Ik heb vanmorgen alles afgezocht naar het adres van bart kan niets meer vinden.Dus bij deze bart als je dit leest mijn excuses voor het vergeten van je verjaardag Ik heb het opgeschreven maar weet niet meer waarop!Alsnog proficiat!ik hoop dat je een leuke dag gehad hebt nu mijn zonnestraaltje daar in den vreemde is.Connie maak er het beste van daar.Groetjes mama

  • 08 Januari 2007 - 14:53

    Jacqueline:

    Hoi Connie,

    Ik heb je verhalen even 2 weken moeten missen maar ik ben er weer. Leuk om te lezen dat je al zo verweven bent met de locals en dat ze zich zo openstellen voor je (ook al horen daar wat gruwelverhalen bij).
    Geniet ervan,
    Jacqueline

  • 09 Januari 2007 - 02:41

    Connie:

    Lieve mensen,

    De ceremonie ging helaas niet door vanwege een zieke nicht die in het zeiekenhuis ligt er er niet bij kon zijn. Dit is helemaal geen proefdraaien, maar heus veldwerk. Pindu weet de namen van haar kinderen niet omdat ze niet kan lezen en schrijven, het heeft verder geen betekenis voor haar, want haar kinderen hebben wel een naam in de gebarentaal: een naamgebaar.
    Contact met de doven is een van de leuk aspecten , maar het grootste deel van de dag zijn ze aan het werk op hun land.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 221470

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: