balans - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu balans - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

balans

Door: vos

Blijf op de hoogte en volg Connie

12 Januari 2007 | Indonesië, Batavia

Mijn voeten pikken, of liever, worden gepikt en in mijn soep zwemt er eentje. Het is eten en gegeten worden nu mijn deet op is hier. Vijf dagen voor vertrek maak ik alvast de balans op van mijn eerste officiele veldwerktrip. Als ik thuis ben zal ik eens wat meer fotos op de website zetten (met o.a. traditionele eendenfokkerij), aangezien het feit dat in de drie trage interetcafes die Singaraja telt, mijn geduld toch steeds ten ogen van die arme warnethouders barst. Morgen nog een laatste keer filmen en vertalingen maken met Ketut die inmiddels alle fijne kneepjes van het video-editten en dvd branden beheerst. We gaan naar Ubud van het weekend, een vrij toeristische stad met veel kledingwinkels; ik wil nog wat batik scoren voordat ik vertrek. De maandag nog meer vertaalwerk. De dinsdag een afscheidsmaaltijd die inclusief voorbereidingen het grootste deel van de dag in zal nemen. En woensdag alweer pakken en reizen. Ik begin uit te zien naar een frisse wandeling in het Nijmeegse.
Op reis zijn in een min of meer Westers land is toch iets anders dan een maand lang in een dorp waar je toch extreem weinig bevredigende sociale contacten hebt. Communicatie met de doven gaat vlot, maar soms zijn de gesprekken gewoon heel saai. Wat heb je gedaan vandaag? En dan een opsomming in de trant van: om 6 uur stond ik op, om 7 uur had ik koffie... Of of je getrouwd bent (terwijl iedereen dat echt al wel weet)...Over dat ze gras hebben gesneden voor hun koeien, het veld geploegd en de mais hebben gezaaid. De kinderen en oude mannen vormen een welkome uitzondering hierop. Bijvoorbeeld Pindu’s oudste door eens te vragen: wil jij met Ketut neuken? Ketut wil jou. (Om zo achter de roddels achter mijn verblijf te komen.) Mensen zien me toch vooral als iemand die geld geeft als je een uurtje voor de camera komt zitten en ik heb weinige persoonlijke contacten met ze. Ze lijken ook niet echt geinteresseerd in mijn bedoelingen onderzoek te doen, of een boek over hun taal te schrijven, wel in mijn kleding. Ik word letterlijk het hemd van het lijf gevraagd. Als ik mijn blik uiteindelijk op nul zet, gaat een vrouw zelfs “schreeuwen” door in mijn blikveld groot te gaan gebaren. De enige uitzondering hierop lijkt nog wel Dadi, een meisje van bijna 15 dat wellicht enige verbintenis voelt omdat zij ook naar school gaat. Met haar heb ik een beetje over horoscopen zitten kletsen aan de hand van een kalender. Idealiter moeten die contacten toch echt anders de volgende keer...ik moet nog bedenken hoe. Misschien is het ook een kwestie van tijd en moet ik hier gewoon langer of vaker zijn. Of misschien ga ik de volgende keer toch in in de stad zitten, iets meer in de bewoonde wereld en zoek ik mijn contacten daar. Of misschien juist in een doof gezin, zodat ik de taal zelf ook beter leer beheersen. Ik moet zelf eerst goed overdenken wat ik denk dat het beste is voor mijn onderzoek en voor mij persoonlijk en dan overleggen met mijn begeleiders. Ik snap nu wel waarom antropologen soms gruwelen van linguistische praktijken. Om echt inzicht in de cultuur van mensen te hebben moet je jezelf helemaal onderdompelen voor langere tijd, maar om een taal te onderzoeken heb je weinig meer nodig dan een hele boel data en iemand die de taal van jongsaf aan kent en hem kan vertalen in een meer toegankelijke taal (en analytisch vermogen). Die heleboel data gaat goed komen nu ik Ketut de juiste computervaardigheden bij heb gebracht, en hij is ook in staat om vertalingen en transcripties te maken aangezien hij vloeiend gebaart. De eerste stap in mijn onderzoek is gezet. En dat voelt goed: dingen voor elkaar krijgen. Maar het project omvat ook het opzetten van een social service program ter educatie van de doven en, oja, het schrijven van mijn boekje (dissertatie). Het is nog een lange weg en ik kijk uit naar alle ervaringen, positief of minder.

Ik schrijf jullie weer in Engeland, de laatste week van januari. Daarna blijf ik een tijdje op het instituut om eens echt werk te verrichten :-)

  • 12 Januari 2007 - 10:14

    Bart:

    nog eventjes, en dan kun je weer 'normaal' communiceren met mensen. drie dikke knuffels

  • 12 Januari 2007 - 22:30

    Han:

    Connie, het is al heel wat dat het verzamelen van data goed van de grond komt. Je bent eigenlijk pas net begonnen...
    Alvast goede reis terug, groet.

  • 14 Januari 2007 - 17:48

    Mama:

    hoi Connie, Ik denk dat het je goed zal doen om met wat jongeren om te gaan daarzo!!
    Probeer van hieruit dan wat contacten te leggen.Er zitten vast meer studenten daar die ook wel met je ervaringen uitwillen wisselen. Bye the way. Wie komt je ophalen van schiphol? Laat even wat weten.
    Groetjes mama

  • 15 Januari 2007 - 10:11

    Connie:

    hi mama,

    Jij misschien...als je tijd hebt?

  • 15 Januari 2007 - 17:23

    Erik:

    En wanneer ga je weerterug nar Bali??

  • 15 Januari 2007 - 20:39

    Mama:

    Hoi Connie,
    Dacht ik het niet! Tot dan! groetjes mama

  • 16 Januari 2007 - 22:15

    Ria Brouns:

    Connie,alvast een hele goeie reis terug en ik ben blij als je weer bij "ons"in Nederland bent.
    Tot zaterdag,Ria

  • 23 Januari 2007 - 21:48

    Mama:

    Hoi connie, mooi hoor de foto's geven een mooie indruk van je omgeving.
    groetjes mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 221471

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: