Breakin' Jakarta - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu Breakin' Jakarta - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Connie Vos - WaarBenJij.nu

Breakin' Jakarta

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

22 Januari 2008 | Indonesië, Singaraja

Alle andere avonden volgend op deze waren eigenlijk net zo ‘pretty & gay’ als de vorige. Op vrijdagavond naar de opening van een nieuw Italiaans restaurant met een zaal vol gratis pizza, pasta en bier (!). Uit Italiaanse speelfilms kreeg ik de indruk dat er toch echt meer nonverbale gebaren werden gebruikt door Italianen, maar ik denk dat ze niet erg gepassioneerd waren deze avond. En ik vond het zelf ook moeilijk om in de feeststemming te komen tussen neonverlichte pooltafels en temidden van een zwembadakoestiek. Adih zegt dat zijn vader zijn paarden meer aandacht gaf dan hem. En hij raadt in een keer dat ik eigenlijk altviolist ben. Op het balkon treffen we Frank en Uri (uit Beieren) en Frank’s ex Adif. We praten over de Wallace lijn. Bali schijnt zo ongeveer de natuurlijke grens te zijn tussen maar het Australische en de rest van het dierenrijk. Dit alles is al beschreven en bedacht door de heer Wallace, die een vriend van Darwin was. Heb gelijk zijn pocket over The Malay Archipelago aangeschaft voor weinig. Langzaam maar zeker komt de stemming er een beetje in en we besluiten nog even naar een Scandinavisch geinspireerd grandcafe te gaan. Onderin zit een supermarkt en kun je ijs bestellen, boven tegels, haardvuren en wijdsopgezette, houten tafels met leren banken waarin je makkelijk wegzakt. Op de trap komen we een echte Sundanese prinses tegen. Tom (cultureel katholiek, naar eigen zeggen) voegt zich bij ons. Al snel verandert het gespreksonderwerp naar dat Vietnamesen lelijk zijn, Burmese mannen geen ondergoed dragen, Indiase vrouwen de grootste cupmaat van Azie hebben, maar dat Thailand ook nog meevalt, en dat de mooiste mannen en vrouwen van de wereld waarschijnlijk in Nubië wonen. En dat ik naast mijn kapsel, misschien ook maar jurkjes uit de roaring 20s moet gaan dragen.
Op zaterdag treffen we elkaar weer op Taman Menteng (dat toch niet het enige park van Jakarta blijkt te zijn, maar het enige hippe), waar nu een hiphopfestival plaatsvindt grorganiseerd door het Centre Culturel Francais. Het festival trekt vooral jong grut met donkerblauwe t-shirt waarop heel groot OUI je parle Francais staat. Totdat de Franse wereldkampioen Breakdance zijn truukjes komt doen. Ik kijk twee uur lang gefascineerd naar wat hij, maar ook de Indonesische jongens allemaal doen. Een jongen van het Erasmushuis herkend me. En ik bedenk me dat ik hier best zou kunnen wonen. We eindigen de avond bij Unawan en zijn hubby Hans. We spelen dealer’s call (Texas, Omaha, en nog iets met 7 kaarten), en geen blinds maar iedereen dezelfde ante. Een jetlag heeft ook zo zijn voordelen blijkt.

Uit veiligheidsoverwegingen had ik besloten om niet met een Indonesische vliegmaatschappij, maar dus via Singapore naar Denpasar te reizen. Ik vond het niet echt aan te raden met name aangezien je dan weer helemaal door de douane moet (2x). Mijn weg werd wel verlicht door een sprookje: De Alchemist. Wat kan ik zeggen opdat jullie het allemaal nu heel snel gaan lezen? Een juweeltje is het.

In mijn afwezigheid zijn overheden uit Denpasar bij het dove schooltje op bezoek geweest en hebben de leerlingen getest. Ze waren erg enthousiast, maar vonden dat wij ook Indonesische Gebarentaal moesten gebruiken. Ketut heeft hen uitgelegd dat hij ze eerst in hun moedergebarentaal les geeft, en later ook wat Indonesische gebaren zal leren. De opnames voor het kindergebarentaalproject (hoe leren peuters gebarentaal?) zijn gestagneerd jammer genoeg. Maar ja, daar is mijn project gelukkig niet afhankelijk van. En na al het stof van cameras en laptop te hebben afgeblazen bleek het het allemaal gelukkig nog te doen. Vanmiddag komt een cameraploeg van Trans7 opnames maken in het dorp. En de komende paar dagen is er een groot Hindu-festival genaamd Galungan dus de komende dagen ben ik vooral een beetje sociaal bezig met ceremonies, een keertje naar het zwembad, en een maaltijd hier en daar.

  • 22 Januari 2008 - 14:28

    Gijske:

    De Alchemist is inderdaad een prachtig verhaal! Geniet van de Galungan, jij gaat ook van het ene feestje naar het andere...

  • 22 Januari 2008 - 16:10

    MI:

    Cultureel katholiek, klinkt werelds :-)

  • 22 Januari 2008 - 16:37

    Agnes:

    Klinkt best levendig daar allemaal. Succes en groetjes!

  • 22 Januari 2008 - 23:37

    Stefan:

    Hé Connie,

    we hebben elkaar ontmoet met Oud & Nieuw in Utrecht. Je vertelde dat je ging bloggen als je weer naar Bali zou gaan, en dus ben ik zo brutaal geweest om even mee te lezen: Ziet er goed uit, en leuk om te lezen!

    Als je weer een keer in Nederland bent moet je me maar een keer Omaha leren spelen: Lijkt me gezellig. Overigens ben ik het ontroerend eens met de opmerking over de roaring-twenties-jurkjes, en zit ik nu ontzettend mijn tong af te bijten (of hoe je dat ook doet met een toetsenbord) om je niet te gaan vervelen met mijn mening over de alchemist. Als ik daar over begin...

    Maak het goed, daar!

  • 23 Januari 2008 - 13:28

    Annelies:

    Yupyup, '20s jurkjes zouden je goed staan denk ik, en gelukkig; ze liggen dit jaar in de winkels!
    Van wie is die Alchemist? Ken je de verhaaltjes van Neil Gaiman al?

    PS @ Gijske en Mark, ik had maandag willen vragen of jullie nog mee wilden acrobatieken, maar ik heb geen telnr oid van jullie

  • 23 Januari 2008 - 18:34

    Papa:

    Connie,
    Leuke opstart, verhaal enz. ik denk dat je weer snel thuis voeld en dus weer lekker kunt genieten van eigen project met alle ups en downs.
    Je moet maar denken aan Keulen en Aken, daarnaast moet je je aanpassen aan het klimaat dus...., rustig aan.
    De foto´s enz zijn ook erg leuk om vooral weer de indrukken met je te kunnen delen.

    Doeiiii !!

  • 24 Januari 2008 - 18:06

    Jitske:

    De Alchemist.. Is dat niet van Paul Konijn? Btw.. heb je Ik omhels je met 1000 armen al uit..? :)

  • 29 Januari 2008 - 05:42

    Connie:

    haha! zo te horen ben ik de laatste die de alchemist (inderdaad van Paulo Coelho) 'ontdekt'. Ik omhels je met duizend armen is ook mooi maar dan anders, en minder geschikt voor Christelijke lezers.

    Oja, Stefan leuk kom vooral naar Nijmegen. Ik maak je zo in!

  • 30 Januari 2008 - 12:34

    Stefan:

    Uitdaging aangenomen!
    Ik zal intussen een gruwelijke revanche voorbereiden in Hold'em, of desnoods in het edele schaakspel...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Singaraja

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 221524

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: