dovenhumor - Reisverslag uit Preston, Verenigd Koninkrijk van Connie Vos - WaarBenJij.nu dovenhumor - Reisverslag uit Preston, Verenigd Koninkrijk van Connie Vos - WaarBenJij.nu

dovenhumor

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Connie

17 Juli 2008 | Verenigd Koninkrijk, Preston

(na 2 dagen met iemand opgetrokken te hebben)
Ben jij nou eigenlijk doof of horend?
- Horend.
O ja dat dacht ik al.
- Hoezo? Kan ik zo ontzettend slecht gebaren?
Nee, je blik dwaalt zo vaak af. Doven kijken elkaar gewoon direct in de ogen. Jij bekijkt me steeds van top tot middel. Eerst dacht ik dat je autistisch was ofzo, maar daarna dacht ik: och ze is vast horend!
- lol
(tja, ik word natuurlijk niet iedere dag uitgemaakt voor autist)

  • 17 Juli 2008 - 14:41

    MI:

    En wellicht interessante informatie m.b.t. ruimtelijke factoren in doventaal...?

  • 17 Juli 2008 - 14:43

    Jorinde:

    Ha Connie,

    Haha, nou je gesprekspartner heeft gelijk hoor! Het was mij ook al opgevallen dat je me steeds van top tot middel bekeek (LOL ;-))
    Goed om te lezen dat het zo goed met je gaat. Snuif je wat Engelse lucht voor me op?
    Wat is het BABEL project trouwens (I am probably terribly behind times...:-))? Ga je dan misschien in Preston werken? Klinkt super!
    Wij gaan over een week lekker voor 3 weekjes naar Ierland. Kijk er echt al naar uit! Eerst bij mijn vrienden daar op bezoek, dan een paar daagjes belafst en dan twee weken kamperen (als dat maar goed gaat met zijn 3en in een tent LOL).
    Heel veel plezier gewenst nog daar!
    Groetjes, ook van Thirsje en Pieter.

    Liefs, Jorinde

  • 17 Juli 2008 - 14:59

    Connie:

    Dat blikrichting een belangrijke factor is in de commnunicatie tussen doven, was al bekend. En ook dat die mogelijk afwijkt per taal of cultuur. Ook in Kata Kolok wijsgebaren is het belangrijk. Bijvoorbeeld wijsgebaren met de blikrichting naar boven verwijzen altijd naar een tijdstip. Het bovenstaande soort interacties met doven zijn een continue bron van inspiratie voor mijn onderzoek, maar wilde jullie er dit keer eigenlijk niet mee vermoeien. Maar ehm ja, mijn hoofd ratelt gewoon door tijdens zo'n avond met lompe grappen.

  • 17 Juli 2008 - 15:08

    Connie:

    Hoi Jorinde,
    BABEL is een acroniem voor Better Analyses Based on Endangered Languages. Ulrike en anderen hebben een aanvraag gedaan voor dit Brusselse potje. Het projectvoorstel omhelst meerdere dorpsgebarentalen zoals Kata Kolok, ook een in Thailand, India, misschien ook die op Jamaica. Als we dat binnenhalen ga ik eind 2010 naar Preston als postdoc. Dus: fingers crossed. Jullie komen me toch wel opzoeken he?

  • 17 Juli 2008 - 18:04

    Mama:

    Inderdaad,idiote lompe humor!!!!
    Dat ie naar zijn eigen kijkt.Trek het je niet aan!
    Liefs mama

  • 18 Juli 2008 - 07:58

    Connie:

    Oh mam, ik trek het me helemaal niet aan, sterker nog dit soort grapjes interpreteeer ik eerder als een teken van intimiteit: omdat je op goede voet staat met elkaar mag je elkaar bekritiseren etc. Ht is een beetje een ons kent ons-gevoel dat ik erbij krijg. Je bent dan het beleefdheidsstadium voorbij.

  • 18 Juli 2008 - 09:34

    Mark:

    grappig zeg!
    Dit soort zaken zijn ook vrij variabel in gesproken talen. Ik zie vaak conversaties in het Siwu waar de blikken van de gesprekspartners alle kanten op dwalen, of consequent van de ander af gericht zijn. Dat laatste is niet echt mogelijk in gebarentaal natuurlijk...

  • 18 Juli 2008 - 10:24

    Eva:

    Bedankt voor de tips. Heb wel een paar keer mailcontact gehad, maar nu een tijd niet meer. Dus ga gewoon even sms-en als ik er ben.

    Tja, die humor in Preston ken ik ook. Ik was er ook een tijdje.
    Dovenhumor richt zich overigens niet alleen op horenden, maar ook op doven zelf.

    Veel plezier daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Preston

Mijn eerste reis

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Recente Reisverslagen:

08 September 2011

Winnaars

01 September 2011

Een naamgebaar

01 September 2011

Trouw

27 Augustus 2011

De toekomst

26 Augustus 2011

Update dovenschooltje
Connie

Onderzoek naar Kata Kolok, een gebarentaal in een klein dorp op Bali, Indonesie.

Actief sinds 24 Juli 2006
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 221518

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 30 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: